خداحافظی با ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

کمیسیون تلفیق مجلس در پرکارترین روزهای خود به سر میبرد و طبیعتا سخنگوی این کمیسیون هم مرتب خبرهایی را درباره بررسی بودجه تودر این کمیسیون به رسانه ها میدهد.

فعلا مجلس در بررسی جزئیات درآمدی بودجه است و بعد به سراغ بخش های هزینه ای میرود. همین بخش درآمدی هم خبر و حاشیه کم نداشته تا جایی که وقتی زارع درباره یکی از مصوبات مجلس در مورد بودجه توضیح میدهد از بین حرف هایش میتوان خبرها و پیش بینی های دیگری هم درآورد. یکی از همین مصوبات تعیین ارز نیمایی برای محاسبه حقوق ورودی کالاها از گمرک بوده، که سخنگوی کمیسیون تلفیق در موردش گفت قرار شده سال آینده حقوق تعرفه گمرکی به جای ارز ۴۲۰۰ تومنی با ارز نیمایی محاسبه شود و اینطور که پیش بینی شده نرخ ارز نیمایی برای سال آینده قرار است ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومن باشد. زارع حین توضیح دادن این مصوبه بارها تاکید می کنه که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف بشود چرا که بیشتر از اینکه فایده داشته باشد رانت و فساد داشته. تا اینجای کار همین مصوبه و تاکید سخنگوی کمیسیون تلفیق بر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، به اندازه کافی سر و صدا کرده اما این همه حاشیه های این مصوبه نیست، وقتی زارع در مورد تاثیرات این اقدام توضیح میده تاکید می کند که برای جلوگیری از آسیب دیدن دهک های پایین از افزایش قیمت ها مجلس برنامه های زیادی دارد و قرار است که دولت از محل درامد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انواع کمک های معیشتی و رفاهی را به دهک های پایین ارائه کند، یعنی به نوعی تایید می کند که احتمالا سال آینده یارانه بیشتر و متنوع تری به قشر آسیب پذیر پرداخت می شه.

کمیسون تلفیق طی همین یکی دو روز مصوبات دیگری هم در مورد درآمدهای دولت داشته مثل گرفتن مالیات از خودروهای لوکس یعنی خودروهایی که بالاتر از یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارند.