نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که به موازات انزجار دموکرات‌ها از این اقدام، دسته بزرگی از جمهوری خواهان هنوز پشت سر ترامپ ایستاده‌اند و حتی حمله کننده‌ها را وطن‌پرست و معترض ساده می‌دانند. مرور نتیجه نظر سنجی‌ها این سوال را به وجود می‌آورد که آیا باید در انتظار پررنگ تر شدن فضای دوقطبی در آمریکا باشیم؟

 

آیا آمریکا وارد دوران تفرقه شده؟

جنجال رسانه ای حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آنقدر پر سر و صدا بوده و ما آنقدر نقل قول در محکومیت این ماجرا شنیدیم که احتمالا باور اینکه ترامپ هنوز پایگاه قوی بین جمهوری خواهان و مردم آمریکا دارد و الان میتوان گفت که در آمریکا یک دو قطبی تمام عیار راه افتاده در حالی که می شنویم چهره های جمهوری خواهی مثل لیندسی گرهام  پشت ترامپ را خالی کردند اما تازه ترین نظرسنجی موسسه یوگاو نشان میدهد که ۵۰ درصد جمهوری خواهان حمله کننده ها به ساختمان کنگره را صرفا معترض می دانند و حتی ۳۰ درصدشان می گویند که آنها میهن پرست بودند، از آن طرف بیشتر از ۷۰ درصد دموکرات ها حمله کننده ها را افراطی و تروریست داخلی می دانند.

 

افزایش محبوبیت ترامپ طبق نظرسنجی که اکونومیست

اگر بتوانیم چنین شکافی را به بالاگرفتن تفرقه و ظهور آمریکای متفرق تعبیر کنیم میتوان نشانه های آن را در یک نظرسنجی دیگر هم دید، نظرسنجی که اکونومیست منتشر کرده و نشان میدهد که محبوبیت جرج بوش پسر بین جمهوری خواهان وقتی داشت کاخ سفید را ترک می کرد ۶۵ درصد بود اما ترامپ با محبوبیت ۹۰ درصدی کاخ سفید را ترک می کند. نفرت عمیقی که بین دموکرات ها ایجاد شده تا جایی که می گویند اصلا ترامپ همین چند صباح باقی مانده از مهلت قانونی ریاست جمهوریش را هم نباید در کاخ سفید بماند و در حال فراهم کردن زمینه برکناری و استیضاح او هستند. بین مردم عادی آمریکا هم می بینیم همین مرزبندی باریک اما پررنگ وجود دارد و نظرسنجی موسسه معتبر ماریست نشان میدهد که تقریبا نیمی از آمریکایی ها موافق برکناری ترامپ هستند و نیم دیگر می گویند که اون باید دوران ریاست جمهوریش را تمام کند، بین اهالی حزب ها هم از هر ده دموکرات ۹ نفر میگویند ترامپ باید زودتر برود اما از هر ده جمهوری خواه فقط دو نفر این  را میگوید . برکناری زودهنگام ترامپ چرا برای یک عده اهمیت زیادی دارد؟ زیرا برکناری این مرد را برای همیشه از جهان سیاست آمریکا خط می زند و جلوی ورود دوباره اش را می گیرد، این همان چیزیست که برنی سندرز رقیب قدیمی ترامپ در یک توئیت نوشته، سندرز اعلام کرد که باید به حیات سیاسی ترامپ خاتمه داد، در حالی که هنوز هواداران ترامپ به صورت جسته و گریخته در حال تحرکاتی هستند.