اگرچه عده‌ای به تعویق افتادن این وعده را محتمل می‌دانند اما همین شنیدن تاریخ دقیق، بسیاری را امیدوار کرده است. اما هنوز سوالات زیادی در مورد روند واکسیناسیون در ایران وجود دارد، اینکه چند نفر واکسینه می‌شوند و با چه واکسنی؟

 

 

چند نفر از مردم عادی واکسینه خواهند شد؟

بیشتر از دو ماه است که مسئولان مختلف درباره زمان شروع واکسیناسیون در ایران اظهار نظر می کنند اما طی چند روز گذشته زمان های دقیق تری اعلام میشود، همین امروز وزیر بهداشت اعلام کرد که نه تنها واکسن ایرانی مجموعه برکت مسیر خوبی را طی می کند بلکه آخرین مراحل واردات واکسن خارجی هم رو به اتمام است و امیدواری های زیادی وجود دارد که قبل از ۲۲ بهمن اولین گروه ایرانی ها واکسینه بشوند. چند روز پیش هم شخص رئیس جمهور اعلام کرد که واکسن هایی که از طریق کوواکس خریداری شده به زودی به دستمان می رسد و قبل از پایان سال گروه پرخطر واکسینه میشوند. البته قبلا رئیس انستیوپاستور گفته بود که احتمالا واکسیوناسیون از دهه اول بهمن ماه شروع میشود اما حالا صحبت از ۲۲ بهمن و قبل از پایان سال میشود، تاریخی که شاید خیلی ها به آن خوش بین نباشند اما همین که تاریخ دقیقی اعلام شده می تواند خوشحال کننده باشد. البته این خوشحالی بیشتر برای کادر درمان و گروه اول افراد پرخطر است چرا که مجموع تعداد واکسن هایی که در مرحله اول از طریق کوواکس در اختیار ایران قرار گرفته ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است که برای واکسینه کردن هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافیست.

 

وامست های خریداری شده از چین و روسیه

گفته میشود واکسنی که قرار است به زودی به دست ایران برسد و باعث شروع واکسیناسیون قبل از پایان سال بشود، واکسنیست که از چین و روسیه خریداری شده و طبق گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا شامل دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز میشود که می تواند یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کند. اگر مجموع کادر درمان کشور و کسانی که به نحوی در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند را نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر بدانیم، میتوتن گفت در بدبینانه ترین حالت در مرحله اول واکسیناسیون که احتمالا قبل از پایان سال شروع میشود نزدیک به هشتصد هزار نفر غیر از کادر درمان واکسن را دریافت خواهند کرد. اینطور که وزارت بهداشت گفته بعد از کادر درمان، سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای خطرناک در اولویت هستن.