به همین دلیل هم هر بار بانک مرکزی درباره این موضوع گزارشی منتشر می‌کند که مورد توجه تحلیلگران قرار می گیرد. بررسی آمارهای تازه بانک مرکزی هم نکته‌های مهم زیادی دارد.

 

ارز ۲۳ میلیاردی چک های برگشتی آذرماه

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در آذر ماه نشان می‌دهد که در این ماه بالغ بر ۸۹۳ هزار فقره چک برگشت خورده که این تعداد ۳۱.۱ درصد نسبت به آبان ماه افزایش دارد و ارزش چک‌های برگشتی هم به ۲۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۵.۶ درصد افزایش را نشان میدهد،  تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده، نشان می‌ده که در آذر ماه ۹.۵ میلیون فقره چک به ارزش حدود ۱۸۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که از نظر تعداد ۱۸ درصد افزایش و از نظر مبلغ تا ۲.۲ درصد نسبت به آبان ماه کاهش داشته. این آمارها یعنی اگرچه تعداد چک های مبادله شده در آذرماه نسبت به آبان هم از نظر مبلغ و هم از نظر تعداد کم شده اما تعداد و مبلغ چک های برگشتی افزایش قابل توجهی داشته. از نظر وضعیت استان ها هم طبیعتا تهران هم از نظر تعداد چک های مبادله شده و هم از نظر تعداد چک های برگشت خورده در صدر تمام استان ها ایستاده.

 

توقف روند کاهشی تعداد چک های برگشتی

وقتی گزارش بانک مرکزی را درباره وضعیت برگشت چک بررسی می کنیم می بینیم که تا همین چهار-پنج سال پیش تعداد چک های برگشتی خیلی بالابوده مثلا در سال ۹۵ تعداد چک های برگشتی به رقمی نزدیک به ۱۷ میلیون فقره رسیده بود اما این عدد کم کم پایین آمد تا جایی که در سال ۹۸ تعداد چک های برگشتی به نصف رسید و کمی بیشتر از هشت میلیون شد و حالا هم آمارهای ۹ ماهه امسال نشان میدهد که بیشتر از هشت میلیون چک برگشت خورده و این یعنی احتمالا روند کاهشی تعداد چک های برگشتی توقف کرده. بررسی آمارهای همین امسال و مقایسه ماه های مختلف هم نشان میدهد که از مرداد روند چک های برگشتی صعودی شده و فقط در آبان ماه تا اندازه ای کم شده و ناگهان در آذرماه تعداد چک های برگشتی ۵ درصد افزایش نشان میده. گفتن این نکته مهم است که تعداد چک های برگشتی و رقم آنها همیشه محک خوبی برای سنجش وضعیت فعالان بازار بوده.