در حالی که همین سال گذشته علی لاریجانی بودجه رد شده را به کمیسیون تلفیق داده بود. این اقدام رئیس مجلس با واکنش تند دولت مواجه شد و روحانی ضمن اعلام خوشحالی از رد شدن کلیات بودجه اعلام کرد که دولت اصلاحات آن را انجام نخواهد داد. مجموع این اتفاقات باعث می شود که خیلی ها از خود بپرسند حالا سرنوشت بودجه چه خواهد شد و برنامه دخل و خرج دولت برای سال آینده را چه چیزی معلوم خواهد کرد؟ 

 

سرنوشت مبهم بودجه ۱۴۰۰

حرف های امروز حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  نشان داد که دولت از رد شدن کلیات بودجه حتی تا اندازه خوشحال است، روحانی گفت آنچه که کمیسیون تلفیق تهیه کرده حتی اگه از طرف مجلس تایید هم می شد دولت آن رآ با آرای بالاتری رد می کرد، جهانگیری هم گفت مجلس نتوانست موضوع بودجه را خوب مدیریت کند بعد هم روایت کرد که دولت ۶ بهمن نامه ای به مقام رهبری نوشته و از ایشان خواسته که توصیه هایی در مورد بودجه بکنند، رهبری هم چند ساعت بعد نکاتی را خطاب به رئیس مجلس نوشتند که اگر بعد از این نامه مجلس یک جلسه با دولت میگذاشت این مشکلات پیش نمیامد و قائله بودجه ختم میشد.

این حرف ها هم توانسته سر و صدای زیادی راه بیندازد. از اینها گذشته با توجه به تصمیم نه چندان مرسومی که مجلس برای تعیین تکلیف بودجه گرفته، باعث شده که خیلی ها به تصویب یک بودجه کامل برای سال ۱۴۰۰ امید نداشته باشند. ماجرا این است که قالیباف بودجه را برای اصلاح به دولت برگردانده که کار غیر قانونی ای نیست اما معمولا در چنین مواقعی بودجه به کمیسیون تلفیق بر می گردد تا اصلاحات مد نظر مجلس را انجام بدهد. این موضوع هم صدای روحانی را درآورده، او گفته اینکه دولت دوباره اصلاحیه بنویسد از کجا آمد؟ ما رسما به مجلس اعلام می‌کنیم که استنباط ما از آنچه در آئین نامه راجع به برنامه نوشته شده این است که بودجه به کمیسیون تلفیق برگردد و مجددا بررسی بشود. با توجه به این مقاومتی که دولت دارد برای اصلاح بودجه می کند اصلا بعید نیست که موضوع به بن بست کشیده بشود، در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ آیین نامه ای که میگوید بعد از رد شدن بودجه در مجلس چه اتفاقی باید بیفته خیلی مبهم است و به نوعی هر کدام از طرفین تفسیر خودشان را می کنن بنابراین خیلی ها پیش بینی می کنند که اصلا بعید نیست بودجه سه دوازدهم تصویب بشود یعنی فقط برای سه ماه اول سال. در واقع یا دولت ظرف پانزده روز لایحه جدید را تقدیم مجلس می کند و مجلس هم با سرعت هرچه تمام تر تا پایان سال آن را تصویب می کند یا بودجه چند دوازدهم، معمولا سه دوازدهم بسته میشود. 

در این وضعیت یا دولت بودجه چنددوازدهم را به مجلس میدهد و مجلس در یک دستور کار فوری آن را بررسی و تصویب می کند یا بودجه سه ماه اول امسال عینا برای سه ماه اول سال آینده هم اجرا میشود تا تکلیف بقیه بودجه در سال آینده روشن شود.

علاوه بر مقاومتی که دولت دارد برای اصلاح بودجه و نزدیک کردنش به آنچه مد نظر مجلس است نشان میدهد، یک عامل دیگر هم وجود دارد که احتمال بسته شدن بودجه چند دوازدهم را بالا می برد و آن این است که سال آخر دولت است، و عملا دولت کمتر از ۵ ماه از سال آینده را مسئولیت دارد و طبیعتا ترجیح میدهد در آن ۵ ماه قدرت عمل خودش را حفظ کند تا اینکه زیر بار ایده های مجلس برود.