اتفاقی که نه به این شدت اما شبیه به آن، در تابستان هم رخ داده بود. حالا باید دید که گرانی عجیب و غریب مصالح ساختمانی چه تاثیری بر قیمت مسکن در ماه ها و سال پیش رو می گذارد و آیا این موضوع می تواند روند ثبات قیمت ها مسکن را با اختلال مواجه کند؟

 

خانه های گران ساخته شده ارزان به فروش می رسن؟

تازه ترین گزارش مرکز آمار نشان میدهد مصالح ساختمانی در پاییز امسال با تورم عجیب و غریبی رو به رو بوده تا جایی که قیمت مصالح ساختمانی در پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸، بیشتر از دو برابر زیاد شده و توانسته رکورد افزایش قیمت این حوزه را در کل دهه نود بزند.

مصالح ساختمونی از مهمترین بخش هایی است که تغییرات قیمت آن می تواند روند قیمت مسکن را از دور هدایت کند و روی گرانی یا ارزانی منازل تاثیر مستقیم دارد. در گزارشی که مرکز آمار از تغییرات قیمتی این بخش در شهر تهران منتشر کرد وضعیت گرانی برای بنای ساختمانی در میزان قابل توجهی قرار دارد.

 

گرانی عجیب مصالح ساختمانی

جدول آماری منتشر شده در فصل پاییز نشان میدهد که بخش «درب و پنجره» بیشترین افزایش قیمت را در پاییز امسال تجربه کرده است. تورم نقطه به نقطه این گروه ۱۶۳ درصد محاسبه شده است. در قدم بعد تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی»، « ایزوگام و قیرگونی آسفالت»، «سنگ»، « سیمان، بتن، شن و ماسه»،«چوب»، « تاسیسات برقی» و « موزاییک کاشی سرامیک»  گروه های دیگری بودند که تورم نقطه به نقطه شان بالاتر از ۱۰۰ درصد بوده یعنی نسبت به پاییز سال ۹۸ بیشتر از دو برابر گران شدند.

این در حالی است که گروه های «خدمات» و « شیشه» کمترین گرانی را در این فصل ثبت کرده اند. وقتی گرانی این بخش ها با سال ۹۸ مقایسه می شود می بینیم هرگز تورم نقطه به نقطه در این بخش ها در حد ارقام ثبت شده در پاییز امسال نبوده  و مجموعا میتوان گفت که در فصل های تابستان و پاییز سال ۹۹ ، ساختمان سازی در گران ترین موقعیت خود در  دهه ۹۰ قرار داشته و باید گفت که متاسفانه گرانی در این حوزه به مرور در قیمت اجاره و خرید مسکن بروز پیدا می کند. بنابراین شاید بتوان گفت که اگرچه روند افزایش قیمت مسکن از آبان ماه متوقف شده اما با توجه به افزایش قیمت بالای مصالح ساختمانی  و گران تمام شدن خانه های ساخته شده نمیتوان انتظار چندانی برای کاهش قیمت داشت  و میتوان گفت چشم انداز کاهش قیمت مسکن با اما و اگر های زیادی رو به رو خواهد بود.