مجموعه این تصمیم ها چه تغییری در بورس ایجاد خواهد کرد؟ این سوالی است که به راحتی نمی‌توان جوابش را داد؛ اما مخالفان و موافقان این تصمیم ها از صبح امروز دست به کار شده اند تا دلایل خودشان را اعلام کنند.

 

کشتیبان جدید بازار را به کدام سمت می برد؟

خبرها می گویند شورای عالی بورس در جلسه دیشب تصمیم گرفته که از روز شنبه ۲۵ بهمن یعنی هفته آینده چهار تصمیم جدید را به اجرا بگذارد. بر مبنای صحبت‌های محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار این تصمیم ها در چهار حوزه گرفته شدند از جمله «محدوده دامنه نوسان قیمت سهم»، «حجم مبنای معاملاتی»، «انتشار اوراق تبعی» و «اهرم اعتبار خرید کارگزاران بورس» حالا این تصمیم ها کدامند؟ اول اینکه دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی ۲ درصد و مثبت ۶ درصد میشود از طرفی  تغییرات حجم مبنا هم در اختیارات سازمان بورس قرار می گیرد تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی که لازم است اعمال شود. علاوه بر این  به سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار داده میشود انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به ناشران و سهام داران عمده الزام بشود و در آخر اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا می کند.

البته دهقان دهنوی روز قبل‌تر هم از تصویب هشت بند هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور روان‌سازی و تعدیل معاملات در بازار سرمایه خبر داده بود. حالا بعضی از فعالان بورسی فارغ از ماهیت تصمیم‌ها گفته‌اند این تصمیم‌های چهارگانه جزو اختیارات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است و نیازی به مصوبه شورای عالی بورس ندارد. اما پرسش اینجاست که تصمیمات فعلی شورای عالی بورس چقدر می‌تواند در مختصات کنونی بازار هیجان‌زده سهام تاثیرگذار باشد. این تصمیمات در همان ساعت ابتدایی موجی از نظرات مثبت و منفی اهالی بازار سرمایه را به دنبال داشت.

مخالفان تصمیمات اخیر، بیش‌تر از جنس اقتصاددانان بودند زیرا تصمیمات این چنینی توسط سیاست‌گذار را  از جنس مداخلات دستوری در راستای خودداری از ریزش بیش‌تر قیمت سهام و اعمال نیت به ظاهر خیرخواهانه سیاست‌گذار برای جلوگیری از متضرر شدن سهامداران تلقی می‌کنند. از دید اقتصاددانان این رفتار بیش‌تر به جای اینکه منطقی و طبیعی به نظر آید،  در راستای تامین آرزو و امیال سیاست‌گذار است و با بازی گرفتن اعتبار سیاست‌گذار، به نوعی می‌تواند حتی اثرات منفی در بلندمدت بر بازار بگذارد. توصیه برخی اقتصاددانان این است که به جای این صدا خفه کن ها و مسکن موقت بازار را بهتر است به حال خود واگذاشت و تا خودکار به شرایط تعادل برسد چرا که رفتار بازار خود تابعی از هیجان و منطق خواهد بود. از دید این گروه از اقتصاددانان چنین تصمیم هایی عملا فقط مسیر رسیدن به تعادل را فرسایشی می‌کند.

موافقان تصمیم اما بیش‌تر از جنس فعالان بازار سرمایه هستند که تصمیمات از این دست را با توجه به هیجان‌زدگی مفرط بازار، مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند در شرایط کنونی سیاست‌گذار به بازار بی‌تفاوت نیست و باید از این تصمیمات حمایت کرد. از دید بعضی از از فعالای بازار سرمایه این تصمیمات به نفع بازارگردان‌ها و بازیگران بزرگ گرفته شده و می‌تواند دامنه اثر مثبتی را در بازار سهام به دنبال داشته باشد.

البته هستند کسانی که نظرات بینابینی دارند و معتقدند که بسته به نوع رفتار روزهای آینده بازار، این تصمیمات می‌تواند اثرات متفاوتی داشته باشد برخی که با آن موافق هستند اما در حکم نوش دارویی می دانند که دیر رسیده و برخی که می گویند اگر حمایت حقوقی ها را نداشته باشد به کار نمی آید از دید این گروه بهتر است در این خصوص به انتظار روزهای آینده نشست.