البته این اولین بار نیست که چنین محموله‌ای از ایران راهی ونزوئلا می‌شود، در واقع از زمان تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا این دو کشور بیش از گذشته به مروادات اقتصادی پرداخته‌اند و به متحدان استراتژیک هم تبدیل شده‌اند.

 

کمک ایران به پالایشگاه های ونزوئلا

به گزارش رویترز ایران دومین دور مواد پالایشگاهی را از طریق هوایی به ونزوئلا ارسال کرده تا به این ترتیب قدم دیگری برای راه اندازی پالایشگاه ها و تولید بنزین در این کشور بردارد. گویا این مواد پالایشگاهی قرار است کمکی باشد به پالایشگاه های نفت آسیب دیده ونزوئلا.

ارسال کاتالیزور به مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا با ظرفیت ۹۵۶ هزار بشکه در روز در غرب ونزوئلا بعد از آن انجام شد که ایران در سال گذشته میلادی چندین پرواز به این منطقه انجام داد تا به بازگشایی پالایشگاه کاردون با ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه در روز کمک کند و از کمبود شدید بنزین در این کشور عضو اوپک کم کند.  همین گزارش میگوید که ایران همچنین سه ناوگان کوچیک از نفتکش‌های حامل سوخت به ونزوئلا فرستاده.  

آمریکا در ژانویه ۲۰۱۹ در یک سری تازه از دور تحریم ها علیه ونزوئلا شرکت نفت دولتی این کشور را تحریم کرد تا دولت نیکولاس مادورو را تحت فشار قرار دهد. واشنگتن تقریبا همزمان تحریم های شدیدی را علیه ایران وضع کرد و به این ترتیب ایران و ونزوئلا به نوعی برای هم تبدیل به متحد استراتژیک شدند و در اولین همکاری ها چند نفت کش از ایران راهی ونزوئلا شدند و بعد از آنها هم یک هواپیمای ایرباس متعلق به شرکت هواپیمایی کانویاسای ونزوئلا در یازدهم فوریه تو فرودگاه لاس پیدراس بر زمین نشست، هواپیمایی که دهم فوریه تهران را ترک کرده بود و یک توقف در بلگراد داشت. طبق گفته منابع آگاه، این هواپیما حامل کاتالیزور برای شرکت نفت دولتی ونزوئلا بود و همان موقع اعلام شد انتظار می‌رود که پروازهای بیشتری از این نوع در راه باشند که حال به نظر می رسد این اتفاق افتاده و محموله جدید مواد پالایشگاهی به دست ونزوئلا رسیده، در حال حاضر کاردون تنها پالایشگاه تولیدکننده بنزین در ونزوئلا است و  پالایشگاه آموای ۱۴۵ هزار بشکه در روز برای واحدهای تولید بنزین کاردون نفت تولید می‌کند حال انتظار می‌رود این کاتالیزورها که از ایران به ونزوئلا رسیدند به ازسرگیری تولید بنزین در آموای کمک کنند.