از این طرف هم ایران بارها اعلام کرده که قدم اول باید از سوی آمریکا برداشته شود و حالتی غیر از این متصور نیست. تا اینجا کار موضوع خیلی ناامید کننده به نظر می‌رسد اما تحلیل‌های دیگری هم درباره ماجرا شنیده می‌شود که منطقی به نظر می‌رسند.

 

سر انجام برجام چیست؟

شاید بتوان گفت دولت بایدن روز پنجشنبه اولین قدم واقعی اش را برای شروع مجدد تلاش‌های دیپلماتیک برای ورود به توافق هسته‌ای با ایران برداشت. اما مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که این یک "پیشرفت جدی" نیست که به بازگشت قریب‌الوقوع آمریکا به توافقی که نزدیک به سه سال پیش ترک کرده، بیانجامد. اینطور به نظر می رسه که طرف آمریکایی به یک رویکرد واحد رسیده و این را به صراحت بیان کرده که برای پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام، اول ایران باید به محدودیت‌های هسته‌ای خودش ذیل این توافق پایبند بشود اما از آن طرف ایران هم موضعی دقیقا مشابه همین گرفته و از این موضع کوتاه نمیاید.

 تا اینجای کار همه چیز برای کسانی که می خواهند این معامله زودتر جوش بخورد و طرفین دوباره تحت عنوان برجام با هم تعامل کنند ناامید کننده به نظر می رسد اما خبرهای خوبی هم دیده میشود  مثل پس گرفتن درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه و لغو محدودیت سفر داخلی دیپلمات های ایرانی در آمریکا و البته تمایل آمریکا برای حضور در جلسه غیر رسمی با حضور ایران و دیگر کشورها که از طرف اروپا پیشنهاد شده بود. جالب اینجاست که علی‌رغم اینکه ظاهراً آمریکا از جانب اروپایی‌ها ترغیب شده، اما به نظر می‌رسد خود دولت بایدن در سازماندهی این گشایش پیش‌قدم شده است. یک فرد آشنا به تفکر دولت بایدن به ووکس، پایگاه تحلیلیی آمریکایی گفته پیشنهاد اتحادیه اروپا و پذیرش آمریکا "قطعاً یک تلاش هماهنگ بوده اما دولت بایدن نمی‌خواست اینطور به نظر برسد که اول ایالات متحده حرکت کرده و مقابل ایران جا زده است. موافقت با یک گفت‌وگوی غیررسمی، که در آن واشنگتن و تهران می‌توانند بنشینند و دقیقاً بررسی کنند که چطور و چه زمانی غنی‌سازی اورانیوم کاهش می کند و تحریم‌ها برداشته می شود، کمک می‌کند که این مشکل حل شود.

هنری رُم، کارشناس مسائل ایران در گروه اوراسیا، گفته هرچند هنوز یک راه طولانی وجود داره اما حالا رسیدن به میز مذاکره آسان تر از چند هفته پیش به نظر می رسد.