اما حرف و حدیث‌های زیادی در مورد نحوه هزینه کردن این پول و همچنین تاثیر آن در بازار ارز و وضعیت تولید در ایران شنیده می‌شود. انتشار جزئیاتی درباره این مسئله می‌تواند به دقیق‌تر شدن پیش‌بینی‌ها کمک کند.

 

یک میلیارد دلاری که قراره است از سوی کره آزاد بشود چه تاثیری بر بازار ارز ایران داره؟

هفته گذشته اعلام شد که ایران و کره جنوبی درباره نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در این کشور توافق کردند اما بعد کره اعلام کرد که فعلا باید منتظر موافقت آمریکا با این این نقل و انتقال بود، موضوعی که چند روز پیش اتفاق افتاد و خبر رسید که آمریکا با این توافق موافقت اصولی کرده. حالا هم جزئیاتی درمورد اینکه چقدر از پولهای ایران آزاد خواهد شد و این کار چطوری انجام میشود، منتشر شده، گویا در مرحله اول این منابع به حساب شعب بانک های ایرانی در اروپا از جمله سوئیس واریز میشود. طبق توافق منابع به یک بانک و یک کشور قرار نیست منتقل بشود بلکه این پول که فعلا یک میلیارد دلار است، به بانک های ایرانی در سراسر اروپا واریز می شود تا ایران با مشکل تمرکز در بانک و کشور روبرو نشود. بعد از اروپا امکان دارد بخشی از منابع هم از طریق بانک های عمانی جابجا شود.

اینطور که اعلام شده آزاد سازی منابع سقف زمانی و قید و شرط ندارد و در واقع شروع کار با یک میلیارد دلار برای اثبات حسن نیت طرف کره ای در حل مساله بوده. بعضی از کارشناس ها میگویند استفاده از منابع بلوکه‌شده از کانال اروپا علاوه بر اینکه انتخاب ایران را در واردات کالاهای اساسی گسترده می‌کند به استفاده بهینه از منابع جاری ارز هم کمک می کند و در این حالت دولت می‌تواند یک میلیارد دلار جاری را که صرف تأمین کالاهای ضروری می‌کرده به تأمین نیاز بخش‌های تولیدی اختصاص بدهد.

 این اتفاق حداقل برای یک دوره کوتاه‌مدت فشار تقاضای واقعی به بازار ارز را کم می‌کند به زبان ساده تر یعنی احتمالا سیاست گذار ارزی به اندازه یک میلیارد دلار حضور قوی تری در بازار خواهد داشت و تولیدکنندگان هم سریع‌تر از قبل می‌توانند تأمین ارز کنند و تأمین ارز سریع امکان افزایش تولید را به وجود ‌میاورد.

 درواقع این آزادسازی یک اثر دو مینویی می تواند داشته باشد که اگر تداوم داشته باشد و آزادسازی منابع ادامه پیدا کند می‌تواند در انتقال اقتصاد ایران از مرحله نوسان و نا اطمینانی به ثبات مؤثر باشد.