از سوی دیگر همتی نیز اعلام کرده کسانی که به‌ طور رسمی رمز ارز استخراج می‌کنند، می‌توانند برای واردات از آن استفاده کنند و مبادله رمزارزها با یکدیگر نیز مجاز نیست.

روز گذشته شاپرک به پرداخت‌یارها اعلام کرد، درگاه‌های الکترونیکی که کسب و کارهای غیر مجاز از جمله رمز ارز ارائه می کنند مسدود می‌شوند. اما اولین واکنشی صنفی به تصمیم جدید بانک مرکزی چیست؟

 

 اولین واکنشی صنفی به تصمیم جدید بانک مرکزی

اخیرا مرکز ملی فضای مجازی بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸، که مصوب شده بود مبادله رمز ارزها مثل بیت کوین در ایران ممنوع است، اعلام کرد که سایت های خرید و فروش بیت کوین مجوز ندارند. از سمت دیگه همتی  گفته بود قرار است کسانی که  به طور رسمی رمز ارز  استخراج می کنند، بتوانند برای واردات از آن استفاده کنند و مبادله رمز ارزها  با یکدیگر مجاز نیست و شاپرک هم دیروز به پرداخت یار ها اعلام کرد که درگاه های الکترونیکی که کسب و کارهای غیر مجاز از جمله رمز ارز ارائه می کنند مسدود میشوند.

حالا نظام صنفی، انجمن بلاکچین و انجمن فین تک در این رابطه یک بیانیه مشترک دادند و این اقدام مسئولان بانک مرکزی را تقابل های شتاب زده در زمینه خرید و فروش رمز ارزها توصیف کردند.

در این بیانیه گفته شده حالا که منابع کشور در اقصی نقاط جهان مسدود شده، شرکت های دانش بنیان با استفاده از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین بستر لازم برای مبادلات امن جهانی را به وجود آوردند و  طی یکسال گذشته بیش از یک میلیون کسب و کار در تمامی حوزه ها و صنایع نیازهای اساسی خودشان را از این طریق تامین کردند که باعث شده هیچ تهدیدی  را از جانب هیچ کشوری لمس نکنیم و از همه مهمتر به واسطه رشد شدید ارز ارزهای دیجیتال نسبت به دلار و نگه داشتن دارایی های هموطن هایمان در ایران، به معنای حدود ۲۵ هزار میلیاردتومان ارز آوری بوده و هر تصمیم شتاب زده ای که موجب اخلال در زیر ساخت های فناورانه بشود به نوعی خیانت به راهکارهایی است که ما را از تحریم رهایی داده.

این بیانیه همچنین مخاطرات این اقدام شتابزده را هم یاد آور شده که میتوان به انتقال بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان به پلتفرم های خارجی  و قرار گیری در ریسک تحریم ها، بازگشت کشور به دوران تحریم ها و از دست دادن روزنه های موجود، ازبین رفتن زیر ساخت های موجود، سوخت سرمایه های مالی و زمانی، و عقب افتادگی در این حوزه از تحولات جهانی اشاره کرد.