به نظر می‌رسد بانک مرکزی با تلاش برای نگه داشتن نرخ سود در محدوده ۱۸ درصد می‌خواهد تا جای ممکن تورم را به زیر ۲۲ درصد برساند.

 

نرخ سود نزدیک به میانگین دالان نرخ سود نگه داشته میشود

امروز عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی خبر مهمی را در مورد تعیین نرخ سود داد.  همتی گفت با توجه به اینکه انتظارات تورمی کم شده دیگر ضرورتی برای افزایش نرخ سود بانکی احساس نمیشود و برنامه بانک مرکزی این است که نرخ سود را نزدیک به میانگین دالان نرخ سود نگه داره.

 در حال حاضر دالان نرخ سود بین ۱۴ تا ۲۲ درصد است و بانک مرکزی قصد دارد نرخ سود بانکی را تا سطح ۱۸ درصد مدیریت کند. در حال حاضر نرخ سود در بازار بین بانکی هم نزدیک به ۲۰ درصد و در محدوده ۱۹ و هفت دهم درصد است. گفتنیست که  جدیدترین آمار بانک مرکزی از متغیرهای پولی در پایان بهمن نشان میدهد که سرعت رشد پول کم شده و نقدینگی موجود تمایل به ماندگاری بالاتری در بانک ها دارد، از طرفی شاهد کاهش قیمت حواله ارز در بازار نیما هم هستیم که این هم خود نشانه دیگریست که ثابت می کند بانک مرکزی فعلا به طور کلی سیاست افزایش نرخ سود را کنار گذاشته و در حال حاضر نرخ سود ۱۸ درصد را هدف قرار داده چون به نظر می رسد با این کار می تواند به نرخ تورم ۲۲ درصد برسد. در اقتصادهای پیشرفته سیاست کنترل نرخ تورم از مسیر مدیریت قیمت پول تعقیب می شود با توجه به اینکه نرخ سود قیمت پول محسوب میشود برای کاهش نرخ تورم در اقتصاد این نرخ بالا میرود و در صورت نیاز به افزایش نرخ تورم معکوس عمل میکند، در واقع رابطه نرخ سود و نرخ تورم معکوس همیشه معکوس است. بانک مرکزی ایران هم  از امسال تلاش کرده در کنار مدیریت مقدار پولی که به نقدینگی معروف است قیمت پول را هم کنترل کند تا نرخ تورم را به سطح ۲۲ درصد برساند.