تلاش برای احیای برجام

همزمان با اتخاذ رویکردی برای مقابله با تهدیدهای ایران

این خلاصه‌ای از نامه ۱۴۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا  خطاب به دولت بایدن است . نامه‌ای که توسط آنتونی براون و تیم واتلز از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده و به امضای ۷۰ نماینده دموکرات و ۷۰ نماینده جمهوری خواه رسیده. امضا کنندگان این نامه مدعی شدن پس از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵، ایران به آزمایش موشک های بالستیک و مداخله در خاورمیانه و حملات سایبری را ادامه داده. این نامه ایران را به عدول از تعهدات هسته ای متهم کرده و میگوید دولت آمریکا در مذاکرات هسته ای باید امنیت همه کشورهای منطقه را تضمین کند.

خواسته این نمایندگان از دولت بایدن به همین‌جا هم ختم نمیشود

به گفته این نمایندگان، دولت بایدن باید همراه با متحدین خود ترکیبی از ابزارهای دیپلماسی و تحریم را علیه ایران به کار بگیرد تا جمهوری اسلامی وادار به اجرای کامل تعهدات بین المللی و توقف رفتار خودش شود. این نماینده ها گفتند توافق جدید باید شامل سه موضوع  برنامه هسته ای،حمایت از تروریسم و برنامه موشکی جمهوری اسلامی باشد. در این نامه همچنین خواسته شده موضوع بازداشت شهروندان آمریکایی و نقض حقوق آن ها هم در مذاکرات گنجانده ش.د و این افراد از زندان های ایران آزاد بشوند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به موضوع پرونده ایران پرداخته

رافائل گروسی در مصاحبه با بلومبرگ گفته تحقیقات راستی آزمایی درباره فعالیت های هسته ای ایران سال ها زمان می بره.

او مدعی شده حتی اگر تهران بتواند در خصوص ذرات اورانیوم با منشا انسانی کشف شده در چندین سایت های اعلام نشده در سال گذشته شفاف سازی کند، باز هم  کار بازرسان آژانس در ایران به پایان نمی‌رسد. گروسی پیش بینی کرده وضعیت مذاکرات بر سر توافق هسته ای موسوم به برجام در ماه‌های آینده پیچیده خواهد بود و طرفین باید در سطح بالای سیاسی رو در رو با یکدیگر دیدار کنند.