اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام از توافق بر سر پیگیری گفت‌گوهای خود طی هفته آینده در وین خبر دادند.

 

حضور آمریکا در مذاکرات هفته آینده تایید شد

نزدیک به سه ماه از شروع دوره ریاست جمهوری جو بایدن و انتظار برای بازگشت آمریکا به برجام می گذرد و در حالی که در تمام مدت طرفین می گفتند طرف مقابل باید اول به برجام برگردد خبر میرسد که اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام از توافق بر سر پیگیری گفتگوهای خود طی هفته آینده در وین خبر دادند. شرکت کنندگان در این نشست مجازی  که روز جمعه برگزار شد، بر تعهد خود مبنی بر حفظ توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تاکید کردند البته اتحادیه اروپا پیش از این هم اعلام کرده بود که محور مذاکرات روز جمعه بازگشت احتمالی آمریکا به برجام خواهد بود.

حال آمریکا حضورش در مذاکرات هفته آینده در وین را تایید و برای گفت و گوی مستقیم با ایران هم اعلام آمادگی کرده؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ند پرایس، مذاکره در وین را گامی سالم و روبه جلو توصیف کرده اما ظریف گفت و گوی مستقیم با واشنگتن را غیر ضروری دانسته و در توییتی گفت هدف از نشست وین نهایی کردن سریع لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای از راه برنامه ریزی برای لغو همه تحریم ها و سپس توقف اقدامات متقابل از سوی ایران است. از سمت دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از برگزاری نشست روز جمعه  گفت هدف از گفتگوهای هفته آینده در وین، زمینه چینی برای بازگشت آمریکا به برجام است.  سفیر روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین هم گفت به نظر می رسد در مسیر درستی قرار گرفتیم اما طی مسیر پیش رو راحت نخواهد بود و تلاش های زیادی می طلبد و به نظر می رسد طرف های اصلی برای آن آماده هستند.

حال باید منتظر ماند و دید در مذاکرات هفته آینده چه تصمیم هایی گرفته میشد و چه اتفاقاتی رقم می خورد.