اما امروز سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح آب پاکی را روی دست تدوین کننده های این طرح ریخت و امیدهای آنها را ناامید کرد.

 

طرحی که طرفداران سربازی اختیاری و سربازی حرفه ای را راضی می کند

چند روز پیش خبر آمد که مجلس طرحی را برای اعمال تغییرات گسترده در زمینه سربازی تهیه کرده که به نوعی طرفداران سربازی اختیاری و سربازی حرفه ای را راضی می کند. در این طرح نکات جالب زیادی وجود داشت اعم از اینکه سربازها بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح دعوت به خدمت بشوند آن هم بین ۲ تا ۵ سال، در ازای این خدمت حقوقی بالغ بر ۹۰ درصد کادرهای حرفه ای را دریافت کنند.

منابع مالی این کار از کجا تهیه میشود؟

منابع مالی این کار از مالیاتی که افرادی که نمی خواهند به سربازی بروند پرداخته میشود به این شکل که آنها تا ۵۰ سالگی مالیات بر امنیت بپردازند و در ازای هر اقدامی که می کنند مبلغی هم به عنوان مالیات بر امنیت پرداخت کنند. همان موقع که از این طرح پرده برداری شد خیلی ها گفتند که چنین طرحی، در واقع ایجاد چنین تغییر کلان و بزرگی در سطح کشور نیاز به موافقت و همراهی نیروهای مسلح دارد و اگر آنها موافق نباشند اصلا هیچ شانسی برای موفقیت این طرح وجود ندارد حالا سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به عنوان اولین مقام رسمی که از نیروهای مسلح درباره این طرح واکنش نشان داده تقریبا آب پاکی را روی دست طراحان طرح ریخته. گویا موضوع  آنقدر مهم بوده که ایشان نشست خبری گذاشته و اعلام کرده که همین حالا هم نیروهای مسلح با کمبود سرباز مواجه هستند و طرح هایی از این دست صرفا موجب میشود که دشمن فکر کند قرار است نیروی دفاعی کشور ضعیف بشود.

 سردار شکارچی ایرادات فنی هم به این طرح گرفته و گفت مثلا خدمت ۵ ساله باعث میشود که جوان ها فرصت های دیگر زندگیشان را از دست بدهند و اگر بخواهند در نیروهای مسلح بمانند میانگین سنی سربازای کشور بالا میرود و این باز به ضرر امنیت است. از طرف دیگر هم گفته که زمانی می توانیم ادعای اجرای سربازی حرفه‌ای را داشته باشیم که دور یک میز بنشینیم و صحبت فنی و تخصصی کنیم. امروز فردی اعلام  کرده است که ستاد کل در جلسات مجلس برای موضوع سربازی حضور پیدا نمی‌کند. تا الان هیچ کس از ستاد کل برای حل مشکلات سربازی دعوت نکرده است. حرف ما این است که دور یک میز بنشینیم و بحث‌های فنی و تخصصی کنیم و هر نتیجه‌ای گرفتیم آن را اجرا کنیم. حساب نماینده مجلس از خود مجلس جداست. ما با مجلس هماهنگ هستیم اما اینکه پشت دوربین تلویزیون رسما دروغ بگوییم درست نیست. ستاد کل نیروهای مسلح صاحب دارد و در راس آن رییس ستادکل است. برخی افراد هم بحث مناظره را مطرح می کنند که دشمنان نظام از آن تعبیر دیگری دارند. با این حساب شاید به نوعی پرونده این طرح را بسته شده بدانیم.