چگونه مجوز لازم برای استخراج بیت کوین را بگیریم

سال گذشته بانک مرکزی و وزارت اقتصاد رسما اعلام کردند که رمزارزها را به رسمیت میشناسند اما شرایط و قوانین روشنی برای استخراج یا نظارت بر خرید و فروش ارزهای الکترونیک اعلام نشد و فضا آنقدر مبهم بود که وقتی کشور در اوج ماه های سرد با خاموشی و کمبود برق مواجه شد خیلی ها انگشت اتهام را به سمت تولید کننده های بیت کوین انداختن و گفتند آنها شبکه برق را تخلیه می کنند این وسط حرف و حدیث هایی هم درباره شرکت های چینی که اینجا بیت کوین استخراج می کنند شنیده شد و اعتراض هایی شد به این اینکه چرا فضای تولید و استخراج بیت کوین در ایران ضابطه مند نیست.

حالا مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صمت یه سری جزئیاتی را از نحوه استخراج بیت کوین توضیح داده، علیرضا هادی گفت که متقاضیان باید در سامانه بهین‌یاب ثبت نام ‌کنند و در همان سامانه مجوز صادر می‌شود به این ترتیب هم شخص و هم شرکت می‌توانند درخواست مجوز بدهند و محدودیت خاصی در این مورد وجود نداره. در مورد استقرار تجهیزات هم گویا باید دست کم به میزان ۱۰۰ کیلووات مصرف انرژی داشته باشند، پیش از این کف مصرف انرژی ۲۵۰ کیلووات بود که به ۱۰۰ کیلووات کاهش پیدا کرده. یک تفاوت دیگر اینکه اگر قبلا باید ۱۲۵ ماینر استفاده می‌شد که فرد یا شرکت بتواند کار خود را شروع کند اما الان با ۵۰ ماینر می‌تواند این کار را انجام بدهد یعنی تا اندازه ای کار تسهیل شده.

در مورد بازه زمانی دریافت مجوز هم طبق گفته های هادی گویا دو مرحله مجوز وجود داره، یکی جواز تاسیس و یکی پروانه بهره‌برداری که جواز تاسیس خیلی سریع برای متقاضیان صادر می‌شود و روزی که می‌خواهند بهره‌برداری کنند جواز تاسیس باطل شده و برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود و در نهایت کسی می‌تواند رمزارز استخراج کند که پروانه بهره‌برداری داشته باشد. این موضوع چرا مهم است؟ باید بدانید که گرفتن مجوز بسیار ساده است و مردم نباید گول کسی را که یک جواز تاسیس گرفته بخورند مثلا گاهی می‌بینیم که در آگهی‌ها می‌نویسند «دارای مجوز از وزارت صنعت» و برای «کلود ماینینگ» از مردم پول می‌گیرند یعنی می‌گویند به عنوان میزبان به جای مشتری، استخراج کرده و کارمزد می‌گیرند اما این کلاه برداریست و کسی که فاقد پروانه بهره‌برداری باشد و چنین کاری کند قطعا کلاهبردار است، کسی با جواز تاسیس حق چنین کاری ندارد.

اگر کسی می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند می‌تواند خودش سریعا مجوز بگیرد و نباید خود را گرفتار این نوع کلاهبرداری‌ها کند.