تصمیم های حمایتی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه

چند وقت پیش مقرر شد که یک سری تصمیم های حمایتی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه گرفته بشد و برای این کار هم اعتباراتی تزریق بشود که یکیش تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به  صندوق تثبیت بازار سهام بوده اما گویا این اتفاق نیفتاده و باعث شده که در روزهای اخیر حرف و حدیث هایی درباره دلیل این مسئله شنیده بشود. اخیرا رئیس سازمان اعلام کرد که بر اساس هماهنگی هایی که در ستاد اقتصادی دولت شده قرار است این موضوع پیگیری بشه.

 حرف هایی که عبدالرناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرامش زده هم نشان میده که این اقدام خیلی نزدیک است چون در نهایت تبدیل دلارهای صندوق به ریال و اختصاص آن به صندوق تثبیت بازار سهام کاریست که بانک مرکزی باید انجام بدهد.

 همتی در یادداشتی در اینستاگرامش نوشته که دیروز دو جلسه مفصل درخصوص بورس برگزار شده یکی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و در حضور رئیس جمهور و یکی دیگر هم در مجلس و درحضور رئیس مجلس. در نهایت هم اعلام کرد که اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است و تصمیماتی که گرفته شده در جهت حمایت از بورس خصوصا سهامداری خرد بوده. 

همتی ادامه داده که مجاز بودن بانکها در اعطای تسهیلات به کارگزاری ها و شرکتهای سرمایه گذاری، پیشنهاد مستثنی شدن بانکها از قانون خرید سهام بورسی غیر مدیریتی، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام و همچنین اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانکها، مواردی از موافقت های بانک مرکزی برای حمایت از بازار سرمایه بوده.