به ازای هر ماه دیرکر باید دو و نیم درصد مالیات بدهید

سازمان امور مالیاتی میزان مالیات بر سکه های خریداری شده در سال ۹۹ را اعلام کرد و گفت خریداران سکه تا خرداد ماه فرصت دارند مالیاتشان را بپردازند وگرنه به ازای هر ماه دیرکر باید دو و نیم درصد مالیات بدهن. بیایید اول یک نگاه کنیم به میزان مالیاتی که خریداران سکه باید بپردازند و بعد مرور کنیم که مالیات سکه نسبت به قیمتش چه تغییراتی کرده و آیا مالیات سود خریدارای سکه را تحت تاثیر قرار داده یا نه.

در ظاهر که می بینیم قوانین مالیات مربوط به سکه سختگیرانه تر شده یعنی هم از سقف معافیت مالیاتی خیلی پایین بوده و هم به مبلغ مالیات اضافه شده اما خب از طرف دیگر ما افزایش شدید قیمت را هم داشتیم. اینطور که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده کسایی که ۵ سکه یا کمتر خریدن معاف از مالیات هستند، کسانی که بین ۵ تا ۱۵ سکه خریدند به ازای هر قطعه سکه باید ۹۶۰ هزار تومان مالیات پرداخت کنند،‌در حالی که میانگین قیمت سکه در سال ۹۹ ده میلیون و ۷۰۰ هزار تومن بوده و این یعنی مالیات خریداران ۵ تا ده سکه به ده درصد هم نمی رسد. کسی هم که بین ۱۵ تا ۲۵ سکه خریده، باید به ازای هر یک سکه ای که بیشتر از ۱۵ عدد خریده یک میلیون و ۲۸۰ تومان مالیات بدهد. کسی هم که ۲۵ تا ۱۰۵ سکه خریده باید به ازای ۲۵ امین سکه به بعد یک ملیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات بدهد که می شود نزدیک ۱۵ درصد.

 بررسی جزئیات مالیات خریدارای سکه از بانک مرکزی در سال‌۹۸ نشان میدهد که مبالغ درنظر گرفته شده برای مالیات به نسبت رشد قیمت سکه سنگین تر نشده اگرچه سقف معافیت خیلی پایین رفته، پارسال ده سکه به پایین ها معاف بودند اما الان شده ۵ سکه به پایین  اما در حالی که سال ۹۸ میانگین قیمت سکه ۴ میلیون و ۶۰۰ تومان بود کسانی که بین ۱۰ تا ۳۰ سکه خریده بودند باید به ازای هر سکه ۴۰۰ هزار تومان مالیات می دادند یعنی کمتر از ده درصد. ۳۰ تا ۵۰ سکه ای ها هم ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر سکه مالیات می دادند که میشود حدود ۱۱ درصد و کسانی که بیشتر از ۵۰ سکه خریده بودند هم ۶۵۰ تومان به ازای هر سکه مالیات می دادند که میشود همان حدود ۱۵ درصد بنابراین درست است که روی کاغذ خریداران سکه باید بیشتر از دو برابر مالیات بدهند اما عملا این در میزان سودشان تاثیری نداشته و افزایش قیمت سکه این ماجرا را کاملا پوشش داده.