قدم تازه بانک مرکزی برای احیای بورس

بانک مرکزی قبلا اعلام آمادگی کرده بود که در راستای مصوبات دولت برای حمایت از بازار سرمایه نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها اصلاح بشود، اتفاقی که گویا دیروز افتاده اما این کار چطور می تواند به اهالی بازار سرمایه کمک کند؟ .

دیشب بانک مرکزی نرخ تسعیر را برای هر دلار امریکا ۱۵ هزار ۹۰۰ تومان تعیین کرد،  هر چند که این قیمت همچنان اختلاف زیادی با قیمت دلار در بازار آزاد دارد اما می‌تواند باعث بشود که بانک‌ها سود بالایی از محل به‌روزرسانی دارایی‌های ارزی خودشان به دست بیاورند. اتفاقی که می‌تواند باعث موج افزایش سرمایه‌ای دیگری در نمادهای بانکی بازار سرمایه باشد. البته باید در نظر داشته باشیم که بخش اعظم تراز ارزی مثبت بانک ها، یورویی است. نرخ تسغیر برای هر یورو هم ۱۹ هزار تومان اعلام شده.

ما می بینیم که برابری یورو به دلار طی ماه های اخیر تقویت شده و به بیانی این مساله به نفع بانک ها شده زیرا در محاسبات باید تسعیر یورویی را لحاظ کرد و تقویت یورو به نفع بانک هایی شده که تراز ارزی مثبت دارند. نرخ تسعیر همان طور که میدانید نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر ست که شامل انواع نرخ های برابری رسمی و قراردادی میشود.

 وقتی بیشتر به اهمیت این تصمیم برای بازار سرمایه پی می بریم که بدانیم قبل از این بانک مرکزی نرخ تسعیر ارزی برای گزارشگری مالی را مبلغ ۱۲ هزار ۹۰۰ تومان برای هر یورو و ۱۱ هزار تومان برای هر دلار تعیین کرده بود و حالا میتوان گفت نرخ تسعیر ارز نسبت به سال قبل حدود ۳۲ درصد رشد داشته بنابراین سهامدارا انتظار دارن که تغییر نرخ، سود مضاعفی رو عاید بانک‌ها و شزکت های صادرات محور بکنه که خب اتفاق خوبی محسوب میشه البته بعضی از تحلیل گرا خیلی به تاثیرگذاری این اقدامات روی رونق گیری بازار سرمایه امید ندارن و میگن به این پارامترها که تکرارپذیری پایینی دارن نمیشه چندان بها داد چون در مجموع روی بعضی از سهم ها تاثیر اندکی دارن و روی خیلی از سهم های هرچند مرتبط هم تاثیر خاصی ندارن.