گمرک مقصر ماجرای گورخر ها بود؟ 

احتمالا تا الان ویدئوی مربوط به آزار و اذیت گورخرهای هلندی که به ایران آمده بودند و قرار بود به باغ وحش صفادشت منتقل شوند را دیده اید، موضوعی که باعث تلف شدن یکی از این گورخرها هم شد و جنجال بزرگی علیه مسئولان باغ وحش صفادشت راه انداخت که البته با برخورد عجیب مدیر این باغ وحش در اینستاگرام و حمله به منتقدان هم همراه بود، کمی بعد از جنجالی شدن ماجرا توپ به زمین گمرک وارد شد و مسئولان باغ وحش اعلام کردند که دلیل آسیبل دیدن گورخرها کوتاهی گمرگ بوده، موضوعی که حالا واکنش مسئولان گمرک را همراه داشته از این طرف گمرک میگوید با توجه به طی نشدن فرآیندهای قانونی ترخیص گورخرها به موقع انجام شده اما وارد کننده آنها میگوید که گمرک بی دلیل این سه راس گورخر را نگه داشته.

معاون فنی گمرک گفت علی الظاهر ۳ رأس گورخر وارده به گمرک بازرگان فاقد ثبت سفارش بودند و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات گمرکی نداشتند اما بالاخره ضمن هماهنگی گمرک بازرگان با گمرک تهران ، نسبت به ترانزیت این سه رأس گورخر اقدام شده و در گمرک تهران با صدور حکم، اجازه خروج به آنها داده شده و هر سه رأس گورخر موقع ترخیص ، سالم بوده اند.

 رونقی گفت اینکه گورخرها چه مدت زمانی در گمرک بازرگان معطل مانده اند و در طول این مدت، آیا نمایندگان ترخیص گورخرها، به گمرک مربوطه مراجعه و درخواست مکتوبی ارائه داده اند یا خیر و پیگیری گمرک مربوطه با توجه به فوریت امر به چه صورتی بوده تعلل و قصور احتمالی متصدیان گمرک اشاره شده را نشان خواهد داد که این موضوع تحت بررسی است و امیدوارم ضمن شناسایی کلیه عوامل دخیل با همه مقصرها برخورد بشه.

بسیاری این حرف های ارونقی و گذاشتن ابهام آخر حرف هایش را نشان مقدماتی پذیرش نقش گمرک در این ماجرا تعبیر کردند، حتی خود صاحب گورخرها یعنی وارد کننده آنها پا را از مقصر دانستن گمرک برای نگه داشتن بیخودی گورخرها فراتر گذاشته و گفت که چرا باید ارازل و اوباش در محیط گمرک و مرز بازرگان رفت و آمد داشته باشد تا جایی که آنقدر به حیوان استرس وارد بشود که حیوون تلف شود.

 او گفته که در بدو ورود گورخرها به گمرک بازرگان افرادی برای گرفتن عکس از گورخرها به سمت ماشین حمل هجوم آوردند که موجب شده که حیوان ها رم کنند و از ماشین خارج شوند که پس از خروج متاسفانه در کانال آب محوطه داخل گمرک افتادند. پس از استقرار گورخرها در گمرک، متاسفانه مسئولان آن‌ها را ترخیص نکردند و علی‌رغم اینکه اعلام شد که این‌ها موجودات زنده غیربومی هستند و تمهیدات بهداشتی و غذایی ویژه‌ای نیاز دارند اما ترتیب اثری داده نشد تا جایی که گورخرها دچار عفونت شدند.

 از حال فعلی گورخرها هم اگر پرسیده باشید باید بگیم که یکی از آنها تدر مسیر انتقال به باغ وحش تلف شده و گویا حال دوتای دیگر هم خیلی مساعد نیست.