پزشکیان مثل همیشه از وحدت و انسجام ملی گفت و از نماینده‌های مجلس خواست تا سلیقه‌های شخصی خودشان را در رای به وزرای پیشنهادی اعمال نکنند. اما فراز پایانی صحبت‌های پزشکیان اتفاق جدیدی را رقم زد. پزشکیان گفت که وزرای خارجه، علوم، دفاع، آموزش و پرورش، اطلاعات و کشور با هماهنگی انتخاب شدند و در ادامه هم درباره عباس صالحی گفت که پیش آقا بودم، همان‌جا گفت تلفن بزنید به صالحی که قبول کند. 

پزشکیان درباره فرزانه صادق هم گفته که خانم صادق را به فرموده رهبرانقلاب برای وزارت راه انتخاب کردیم. 

صحبت‌های پزشکیان واکنش مالک شریعتی و حمید رسایی دو نماینده عضو جبهه پایداری را هم درپی داشت و البته اذعان کردند که این نوع صحبت رئیس دولت، در رای آوری کابینه اثر زیادی داشته است. 

پزشکیان هم در توییتی با عکس خودش و رئیس دو قوه دیگر، آغاز به کارش را به نوعی جشن گرفت.

کابینه چهاردهم مجموعا آرای بالایی را از مجلس توانست بگیرد. عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۲۸۱ رای مثبت از ۲۸۸ رای مجلسی‌ها رکورددار شد و توانست بیشترین رأی اعتماد را در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت کند. 

در این بین تعدادی از وزرا رای لب مرزی داشتند، رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی که حتی موفق نشده بود رای کمیسیون فرهنگی را هم به دست بیاورد با اینحال امروز وزیر شد و از ۲۸۸ رای اخذ شده از نماینده‌ها، ۱۶۸ رای به دست آورد و محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت هم که متفق القول عده‌ای می‌گفتند نمیتواند رای بیاورد، توانست با ۱۶۳ رای مثبت وزیر بهداشت دولت چهاردهم شود.

با اینکه به نظر می‌آید حداقل این دو وزیر، احتمالا در دوره فعالیت، چالش‌های بیشتری را با مجلسی‌ها داشته باشند، اما به نظر می‌آید پروژه وفاق پزشکیان جواب داده است، چراکه در آرایی که شب گذشته از سمت فراکسیون انقلاب منتشر شده بود، ظفرقندی تنها ۳۳ رای داشت و صالحی امیری ۴۳ رای که این نشان میدهد هم مستقلین نسبتا یک دست امروز رای دادند هم بخشی از فراکسیون انقلاب در روز آخر رایشان برگشت و همین بازگشت باعث عبور سلامت تمام کابینه از بهارستان شد. 

محمدجواد ظریف در شبکه ایکس این رای اعتماد را خبر خوب معنی و اظهار امیدواری کرد که با تداوم و افزایش مشارکت متخصصان، جوانان، بانوان و اقشار مختلف در مدیریت‌های عالی و میانی، باعث دلگرمی و امید شوند. 

محمد فاضلی، جامعه شناس و مشاور سابق فرهنگی مسعود پزشکیان دو دوره کاندیداتوری هم در شبکه ایکس نوشته: راهبرد توافق‌سازی تا این‌جا جواب داده، توافق‌سازی راهبردی برای ارتقای کیفیت حکومت است. 

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم درباره اخراج دقیقه نودی سه مسئول ارشد وزارت جهاد گفته، این احکام همچنان پابرجاست و با اینکه رئیس‌دفتر معاون‌اول رئیس‌جمهور نامه‌ای زد که احکام اخراج را باید ابطال کنم، اما با توجه به دلایلی که داشتیم احکام لغو نشد. 

هفته گذشته بود که وزیر جهاد کشاورزی سه مسئول ارشد در این وزارتخانه را برکنار کرد که اعلام شد با توجه به اینکه محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهور در دولت سیزدهم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده که قبل از استقرار دولت چهاردهم عزل و نصبی نداشته باشند، این مسئولان به سرکار برگشتند. 

با این حال نیکبخت از کار خودش دفاع کرده و گفته، هر تغییری که انجام شده به خاطر سفره مردم است. 

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد و تیران و کرون خبر داده که بعد از آنکه شورای نگهبان تعطیلی شنبه‌ها را مغایر ارزش‌های اسلامی دانست، فتوای تعدادی از مراجع در این باره گرفته شد و تعطیلی شنبه‌ها را بلامانع دانستند. 

ابوترابی گفته که قرار است موضوع تعطیلی شنبه‌ها دوباره در کمیسیون اجتماعی و صحن مجلس بررسی شود، بعد از آن مصوبه به شورای نگهبان ارسال می‌شود.  

بررسی های دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد که منابع در اختیار دولت از ابتدای فروردین تا پایان تیر سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۷۴.۸ همت و کل مصارف عمومی هم بالغ بر ۶۷۹.۳ همت و کسری آن با استفاده از ظرفیت‌های مدیریت منابع خزانه داری کل معادل ۴.۵ همت تامین شده است.

دیروز یکی از رسانه‌ها برای راستی‌آزمایی سامانه املاک و اسکان ساختمان وزارت راه و شهرسازی را با کدملی یکی از کارکنان این رسانه در سایت فروش ملک آگهی کرد که آگهی‌ها تایید آنلاین سامانه املاک و اسکان را گرفتند. 

امروز وزارت راه و شهرسازی نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و با انتشار جوابیه‌ای اعلام کرده که از فرد منتشر کننده آگهی شکایت می‌کند. 

این وزارتخانه در جوابیه‌اش اعلام کرده که این اقدام، مصداق عناوین مجرمانه کیفری از قبیل جعل سند دولتی، کلاهبرداری، تصرف مال غیر، فروش مال غیر و تشویش افکار عمومی است.