رئیس جمهور امروز در مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور گفته که اگر قرار باشد همان مسیری که تا امروز طی شده، ادامه پیدا کند و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نمی‌رسیم. باور دارم که برای رسیدن به این اصول، ناگزیر باید به اصلاحاتی تن دهیم تا عدالت و حق در جامعه اجرا شود. 

اسکندر مومنی در مراسم معارفه‌اش در وزارت کشور درباره برنامه دولت چهاردهم برای ساماندهی اتباع غیرمجاز گفته یکی از اولویت‌های اصلی موضوع اتباع بیگانه ‌است. طبق زمانبندی قانون برنامه هفتم، لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت را به مجلس می‌دهیم و کار را هم شروع می‌کنیم. 

وزیر کشور درباره اینکه فرمانده مرزبانی فراجا اعلام کرده اتباع غیرمجاز تا پایان سال ۱۴۰۳ باید ایران را ترک کنند، گفته که این مسأله هم در جریان است و پیگیری می‌کنیم. 

در ادامه روز شلوغ رییس جمهور، پزشکیان در مراسم معارفه عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته در دوره‌های گذشته در اقدامی غیرعاقلانه به جای اولویت‌بندی در تخصیص منابع محدود،‌ انبوهی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کلید خورده اما هیچ کدام از آنها به سرانجام نرسیده و امروز در حال تعدیل خوردن هستند. 

 

امروز نخست وزیر قطر با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشور دیدار کرد. ارتقا سطح روابط دو کشور و جنگ غزه از موضوعاتی بود که در این دیدارها درباره آنها صحبت شد. 

نخست وزیر قطر هم گفته که امیر قطر برای گسترش روابط راهبردی با ایران اهمیت ویژه‌ای قائله و روی نقش‌آفرینی سازنده ایران در حل مسئله غزه به عنوان یک بازیگرِ همواره حکیم حساب می‌کند. عراقچی هم در دیدار با این مقام قطری گفته از هرگونه توافقی که دوستان ما در مقاومت فلسطین و حماس بپذیرن، حمایت می‌شود. 

وزیر امور خارجه قطر خبر داده که قطری‌ها خواستار تداوم رایزنی‌ها در خصوص توقف جنگ و برقراری آتش‌بس غزه در راستای کمک به تامین ثبات و امنیت در منطقه و کمک به مردم فلسطین هستند. برخی از تحلیلگران می‌گفتند که هیات قطری حامل پیامی از سمت آمریکا است تا بتواند مقدمات توافق احتمالی حماس و اسرائیل را فراهم کند و تایید ایران را برای این توافق داشته باشند. 

عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه اش گفته مهمترین دستور کارش، مسئله ناترازی بودجه‌ است که امسال اقدامات جدی باید برای توازن بودجه انجام شود. 

همتی گفته ناترازی بانک‌ها غیرقابل تصور است، تا به حال چنین حالتی در سیستم بانکی دیده نشده و باید به صورت جدی برای آن چاره‌اندیشی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفته که با فرض وجود تحریم‌ها قرار است کار کنیم و بر این اساس باید شیوه حکمرانی را اصلاح کنیم؛ بسیاری از مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست‌های ارزی، بازار پول، بازار سرمایه، تجارت خارجی و مشکلات فضای کسب و کار به حکمرانی اقتصادی برمی‌گردد و ربطی به تحریم‌ها ندارد و موضوعاتی همچون قیمت‌گذاری دستوری و مداخله دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی به این مشکلات دامن می‌زند.

در حالی که دولت نسبت به رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ و قطع آنتن این مدل گوشی‌ها هشدار داده، سازمان توسعه تجارت درباره واردات گوشی آیفون تصمیم گرفته که از محل صادرات، ارز واردات آیفون فراهم شود. 

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش گفته که استفاده از معلمان بازنشسته یکی از بهترین راهکارها برای جبران کمبود معلم است و خبر داده نزدیک به ۳۰ هزار معلم که بازنشسته شده بودند، ثبت‌نام کردن که به کار برگردند. 

بعد از آنکه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، خبر داده بود که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار سازمان برنامه و بودجه بود، روابط عمومی مجلس امروز به این اظهارات واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد تایید دولت سیزدهم و مجلس بود؛ اما اختلاف نظر در شیوه اجرا بود. 

البته امروز خاندوزی هم به حواشی واکنش نشان داده و گفته خبری دروغ درباره حذف ارز ۴۲۰۰ منتشر کردند، ما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق بودیم و بحث درباره زمان بندی و شیوه اجرا بوده که به غلط به عنوان مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ منعکس شده است. 

محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد آقاجانلو را به عنوان سرپرست هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران معرفی کرد.

آقاجانلو پیش از این قائم‌مقام و مشاور ارشد اجرایی رئیس هیئت عامل و معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی این سازمان بوده است.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران خبر داده که تا امروز، دولت برای خرید تضمینی گندم ۱۲۰ هزار میلیارد تومن به گندم کارا بدهکاره و هنوز پول محصول رو پرداخت نکرده است.

این در حالی است که امروز دو قول از دو عضو کابینه به گندمکاران داده شد. محمدرضا عارف عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه وزرای جهاد کشاورزی از گندمگاران به دلیل تاخیر در پرداخت مطالباتشان عذرخواهی کرد و خبر داد که بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد بدهی دولت به گندمکاران تأمین و مصوب شده و در مرحله پرداخته است. 

از سوی دیگر وزیر جهاد هم از پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور ماه خبر داده و گفته قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید به‌زودی اعلام می‌شود.  

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران از قول مساعد سفیر چین در تهران برای تسهیل صدور ویزا و بازنگری در تعرفه‌ها خبر داده و اظهار امیدواری کرده که تو دولت چهاردهم، زمینه رونق همکاری‌های ایران و چین و اجرای توافق ۲۵ ساله فراهم شود. 

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی گفته که مسکن و خانه‌دار شدن دهک‌های یک تا سه یعنی مسکن محرومین، کارگران و اقشار ویژه برای این وزارتخانه تو اولویت قرار دارد.

صادق توضیح داده که اتمام طرح‌های نیمه تمام، چه باقیمانده مسکن مهر و چه باقیمانده نهضت ملی مسکن، در دستور کار ویژه قرار دارد و برنامه دارند که طی طرح‌های واگذاری زمین یا مشارکت در پروژه‌های ساخت؛ خانه را به بهترین شکل ممکن به دست مردم برسانند.  

مسعود پزشکیان رئیس جمهور بخشنامه تهیه و تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور و پیوست‌های هفت گانه آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه، بودجه سال ۱۴۰۴ بر پایه احکام قانون برنامه هفتم و در ۳ سرفصل تبیین شرایط اقتصاد کلان، رویکردهای کلان و اجرایی لایحه تدوین می‌شود.