بر اساس ابلاغیه رئیس سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳، باید برای افزایش تولید نفت خام میادین به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز، تسهیلاتی به مبلغ ۳ میلیارد دلار را از طریق بانک‌های عامل به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کند. 

بانک مرکزی به تشخیص خود باید راهکارهایی برای تامین مالی این طرح در نظر بگیرد. 

ظاهرا با توجه به مشکلی که صنعت نفت برای جذب سرمایه دارد، طرح توسعه میادین جهت افزایش ظرفیت صادراتی جز با منابع دولتی ممکن نیست. 

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور به تسنیم خبر داده که باتوجه به افزایش قیمت، صادرات مرغ برای تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت ها متوقف شد.

ابراهیمی گفته صادرات مرغ کم و به طور میانگین روزانه حدود ۱۲۰ تن بوده و تاثیر کمی تو تنظیم بازار دارد، اما با این وجود با تصمیم دولت صادرات مرغ متوقف شده است.  

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار، تولید گوشت مرغ کشور تقریبا روزانه ۷ هزار تن بوده و احتمالا توقف صادرات نمی‌تواند مشکل خاصی را از بازار رفع کند. 

کامیار کاوه، مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی درباره حواشی وام کارکنان بانک مرکزی گفته، فارغ از اینکه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک مرکزی از ابتدای تشکیل این نهاد وجود داشته اما از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون براساس مصوبه شورای پول و اعتبار کاملا از محل منابع مالکانه این بانک و بدون استفاده از هر گونه منابع سپرده‌ای صورت می‌گیرد. 

کاوه اعلام کرده که دستورالعمل پرداخت این تسهیلات در سال ۹۰ تدوین و از آن موقع مبنای پرداخت قرار گرفته، این وام از سال ۹۵ با نرخ سود حداقل ۱۰ درصد داده می‌شود. 

مدیرکل منابع انسانی تاکید کرده که مدیران بانک مرکزی از اخذ تسهیلات از شبکه بانکی منع شدند. 

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها هم گفته که سقف وام پرداختی به کارکنان بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در سال گذشته ۶۹۲ میلیون تومان بوده که این سقف تجمیع یک دوره سی ساله برای کارکنان است. 

میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی خبر داده که در سه سال گذشته مجموعا مجوز استخدام ۱۵۴ هزار نفر در آموزش و پرورش از طریق برگزاری آزمون مستقیم صادر شده که برای سال تحصیلی جدید ۷۲ هزار نفر جذب شدند.  

لطیفی گفته، این تعداد استخدام جدا از بکارگیری ۶۰ هزار معلم بازنشسته است. 

حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفته که علاوه بر پرداخت ۸۲۰۰ میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه‌وبودجه، ۶۴۰۰ میلیارد تومان هم از این سازمان، به غذا و دارو تخصیص داده شده که امیدواریم به زودی تامین اعتبار شود.  

احمد شاد، دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی درباره آمار مصرف گوشت گفته، بر اساس آمارهای غیررسمی میزان مصرف گوشت درکشور بین ۸۵۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که برآوردهای ما کمتر از این مقدار است. 

دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی اظهار کرده که بانک مرکزی سرانه مصرف گوشت قرمز را حدود ۷۰۰ گرم برای هر نفر ایرانی اعلام کرده که بر این اساس هم با توجه به جمعیت کشور به رقم مصرفی حدود ۶۰۰ هزار تن در سال می‌رسیم.

صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران گفته که نباید نوسانات درآمدهای نفتی، محملی برای جهش‌های بی‌قاعده نرخ ارز شود، جهش‌های بی‌سابقه نرخ ارز در سال‌های اخیر، قیمت مواد اولیه را به صورت چشمگیر افزایش داده است.  

حسن زاده درخواست کرده که در بودجه ۱۴۰۴ نوسانات نرخ ارز در نظر گرفته شود و به موضوعاتی مثل تحریم و انتخابات آمریکا در بودجه بندی توجه شود. 

حمید پورمحمدی، رییس سازمان برنامه و بودجه در شانزدهمین جلسه دوره دهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته که دولت سالانه ۳۵ میلیارد دلار انرژی به حوزه برق می‌دهد و سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت سوخت پرداخت می‌کند اما نمی‌تواند برق و گاز صنعت را تأمین کند. 

پورمحمدی اظهار کرده که دولت بیش از ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند و بیشتر آن در کشور مصرف می‌شود که این میزان مصرف، معادل مصرف ۲۵ کشور اروپا و ۵۰ درصد اروپا و کل مصرف گاز چین است.

 

طبق اعلام گمرک ایران، ترخیص قطعی انواع خودروی سواری وارداتی از گمرکات از ابتدای سال‌ تا دیروز به مرز ۲۰ هزار دستگاه رسیده که ارزش این خودروها ۳۹۰ میلیون دلار است. 

در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۶۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۳۵ میلیون دلار وارد کشور شده بود، در نتیجه واردات خودرو دچار یک جهش قابل توجه شد.

محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی خبر داده که با توجه درخواست‌های مودیان برای تمدید مهلت پرداخت بدهی، مقرر شد بخشودگی جرایم مالیاتی در صورت پرداخت بدهی تا ۲۹ شهریور تمدید شود.  

بر این اساس، مودیان مالیاتی می‌توانند تا سقف یه میلیارد تومان برای افراد حقیقی و سه میلیارد تومان برای افراد حقوقی از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم استفاده کنند.  

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با سایت مسعود پزشکیان در تشریح دستاوردهای سفر رییس جمهور به عراق، گفته که این سفر یک ویژگی مهم داشت و تونستیم به دو مرکز اصلی عراق یعنی اقلیم کردستان و بصره که با آن‌ها ارتباط اقتصادی داریم، سفر کنیم. 

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان از اعمال سومین مرحله به روزرسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها در مهر ماه خبر داده و گفته که قرار است شهریور ۱۴۰۳ مرحله بعدی ثبت و اعمال به روز رسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها انجام شود. محمدی خبر داده که آخرین به روزرسانی داده‌های اقتصادی خانوارها دی سال ۱۴۰۲ انجام شده است. 

فضل الله رنجبر، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تعطیلی دو روز آخر هفته گفته که در کمیسیون اجتماعی مصوب شد که جمعه‌ها تعطیل باشد و روز پنجشنبه نیز خدمات اداری ارائه نشود که به معنای تعطیلی است. 

رنجبر خبر داده که سقف ساعت کاری اداری در طول هفته ۴۰ ساعت در نظر گرفته شده و قرار است در جلسه سه شنبه کمیسیون هم ایرادات شورای نگهبان بررسی و اصلاح شود.