به گزارش اکوایران، اکونومیست در عکس روی جلد این هفته مجسمه آزادی را سوژه خود قرار داده است. در عکس سرمقاله این هفته، پایه های مجسمه آزادی به قدری شکاف برداشته است که مجسمه به سختی روی آن مانده است.

ایالت های آمریکا قوانین بسیار متفاوتی را وضع می کنند؛ در ۲۵ آگوست ایالت کالیفرنیا فروش خودروی بنزینی را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کرد. حرکتی که باعث تغییر صنعت خودرو خواهد شد، انتشار کربن را کاهش می دهد و بر میزان مصرف برق ایالت فشار می‌آورد.

در همان روز در ایالت تگزاس سقط جنین ممنوع شد و انجام سقط جنین مجازات تا ۹۹ سال زندان را دارد.

در نگاه اول شاید این موارد نامربوط به نظر برسند ولی نشان می دهند که سیاست گذاری ها در ایالت ها تا چه اندازه می تواند متفاوت باشد.

در تئوری این اتفاق بد نیست زیرا ایالت متحده از پنجاه ایالت تشکیل شده که می تواند سیاست های مختلف در آن آزموده شود و سیاست های خوب و بد تمییز داده می شود ، شرکت ها به ایالت هایی که سیاست گذاری مطلوب آن ها را منعکس می کنند مراجعه می کنند و مردم هم به ایالت هایی که قوانین مطلوب تری برای آنها دارد می‌روند، مانند آنچه که در زمان کرونا مشاهده شد و مردم به ایالت های با محدودیت کمتر کرونایی مهاجرت کردند.

 متاسفانه امروزه ایالت ها به گونه‌ای نیستند که شکل سازنده فدرالیسم باید باشد و اختلاف نظرها باعث نوعی منازعه فرهنگی و ملی شده است.

موضوعات مربوط به حمل اسلحه، مهاجرت ها، برخی مسائل پزشکی و... عواملی هستند که دو حزب برتر آمریکایی به قدری بر سر آن اختلاف دارند و حساسیت نشان می‌دهند که موضوع سیاست های مالیاتی و رسیدگی به جاده‌ها از آن اهمیت برخوردار نیست.

امروزه ۳۷ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا و سه چهارم جمعیتی که در آن زندگی می کنند توسط یک حزب واحد اداره میشود و قانونگذاری و اداره را یک حزب انجام می دهد به همین دلیل افراط گرایی افزایش یافته است و در مورد قانون هایی مانند سقط جنین در تگزاس، اگر حکومت تک حزبی وجود نداشت احتمالا مصالحه بیشتری اتفاق می افتاد.

 به عنوان مثال ایالت های‌جمهوری خواه (قرمز)، مخالف سقط جنین، مهاجرت های غیر قانونی و طرفدار سوخت های فسیلی هستند ولی ایالت های آبی (دموکرات) به دنبال منع گسترش گازهای گلخانه ای و استفاده از سوخت های پاک هستند و قوانین ملایم تری در مواجهه با مهاجران اتخاذ می کنند. تمرکز بر روی مناقشات و اختلافات باعث شده تا توجه به مسائلی که افراد برای آن ها انتخاب شده اند از بین برود. اختلافات و تفرقه افکنی ها باعث شده امروزه این تصور به وجود بیاید که آمریکای قرمز و آبی با وجود اختلاف هایشان نمی توانند کنار هم قرار بگیرند.

 تندروی ها کار را سخت تر میکند آمریکا زمانی به عنوان یک بازار واحد بزرگ برای تجارت بود ولی هم اکنون در حالیکه ایالت های نیویورک و کالیفرنیا استفاده از انرژی های پاک را تشویق می کنند و در حال گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و کاهش گازهای گلخانه ای هستند، در تگزاس شرکت هایی که استفاده از سوخت های فسیلی را بایکوت کرده اند مجازات می شوند.

ناکارآمدی در آمریکا برای جهان نیز خطرهایی را ایجاد میکند، ارایه نظم مبتنی بر قانون، جلوگیری از حمله ارتش متجاوزان و ارایه نمونه حکومت دموکراتیک در جهان به آمریکا وابسته است.

اکونومیست می گوید برای بهبود شرایط، دولت آمریکا باید از بی توجهی به وظایف خود دست بردارد، سیاست های ملی در حوزه تغییرات آب و هوایی و مهاجرت بهتر از سیاست گذاری های محلی است. واشنگتن بهتر است از بن بست ها خارج شود، کنار گذاشتن فیلی باستر(یکی از قوانین سنا که مدت بررسی یک موضوع را طولانی میکرد) یک اقدام مثبت بود ولی آمریکا به اصلاحات بیشتری نیاز دارد.