به گزارش اکوایران، هفته نامه اکونومیست در سرمقاله شماره 27 می 2023  با عنوان «تسخیر شده» به انتخابات آمریکا و احتمال بازگشت دونالد ترامپ پرداخته است. عنوان طرح جلد این هفته، احتمالابرگرفته از فیلمی است که در آن یک ساختمان در تسخیر ارواح شیطانی قرار گرفته است.

یک برنامه توئیتری زنده با حضور ایلان ماسک روشی غیر متعارف برای راه اندازی یک کمپین ریاست جمهوری است. اما با ورود ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، رقابت برای نامزدی جمهوری خواهان این اتفاق اکنون در جریان است. ایالت های اول تا ژانویه رأی نمی‌دهند. پیش‌بینی انتخابات مقدماتی دشوار است، زیرا انجام نظرسنجی‌های باکیفیت کافی از رأی‌دهندگان اولیه در ایالت‌های کلیدی گران تمام می‌شود. این انتخابات یک نامزد پیشتاز بزرگ و شاید سرسختی دارد: دونالد ترامپ. آقای ترامپ شانس واقعی برای تبدیل شدن به رئیس جمهور بعدی آمریکا را دارد. بازارهای شرط بندی شانس او را برای بازگشت به کاخ سفید یک در سه می دانند.

آیا واقعا حزب جمهوری خواه دوباره ترامپ را نامزد خواهد کرد؟

اگر تصمیم گرفته بودید پس از شکست آقای ترامپ در سال 2020 کمتر به او توجه کنید تا سلامت روان خود را حفظ کنید، ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌تواند چنین اتفاقی رخ دهد. احزاب معمولاً در کنار بازنده ها نمی مانند. آقای ترامپ،  جمهوری خواهان را در انتخابات میان دوره ای 2018 و انتخابات ریاست جمهوری 2020 به شکست رساند. پس از اینکه ترامپ حامیانش را تشویق کرد تا «دزدی آراء را متوقف کنند»، برخی از آنها به کنگره یورش بردند و در نتیجه یک افسر پلیس بر اثر سکته مغزی جان باخت و چهار نفر خودکشی کردند. از آن زمان اتهام تجاوز جنسی  نیز به او زده شده است. آیا واقعا حزب جمهوری خواه دوباره او را نامزد خواهد کرد؟بله، احتمالا این کار را خواهند کرد. 

ترامپ نامزد پیشتاز است زیرا بخش بزرگی از جمهوری خواهان واقعاً او را دوست دارند. حامیان او اکنون شش سال است که در کمیته ملی جمهوری خواهان دست دارند. بیش از نیمی از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان برای اولین بار از سال 2016 و زیر پرچم آقای ترامپ انتخاب شدند. تقریباً همه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا که حاضر به صلح با او نشدند کنار رفته یا بازنشسته شده‌اند. از ده عضو مجلس نمایندگان که در ژانویه 2021 به استیضاح ترامپ رأی دادند، تنها دو نفر هنوز آنجا هستند. تعداد آنها در گروه خود بیش از 100 به یک است.

مبارزات انتخاباتی آقای ترامپ نیز بهتر از سال 2016 یا 2020 سازماندهی شده است. تحلیل اکونومیست از انتخابات مقدماتی نشان می دهد که شکست دادن او چقدر سخت خواهد بود. او پیشتازی خیره کننده ای دارد: نظرسنجی اکونومیست نشان می‌دهد که رای دهندگان مقدماتی جمهوری خواه با 33 درصد، آقای ترامپ را به آقای دیسانتیس ترجیح می دهند. در سال 2016، در انتخابات مقدماتی اولیه با حمایت بسیار کمتری از اکنون پیروز شد.

مهندسی یک وحدت علیه ترامپ

البته هنوز هم رأی دهندگان جمهوری خواهی وجود دارند که خواهان جایگزین دیگری هستند. سهم 58 درصدی ترامپ در نظرسنجی به این معنی است که نزدیک به نیمی از رای دهندگان اولیه به دنبال انتخاب شخص دیگری هستند. با این حال، دشواری های هماهنگی مخالفان آقای ترامپ دلهره آور است. افراد نزدیک به کمپین ترامپ به طور خصوصی می گویند که هرچه تعداد نامزدهای بیشتری وارد انتخابات مقدماتی شوند و میدان را تقسیم کنند، برای ترامپ بهتر است. برخی از کمک‌کنندگان بزرگ مالی به نامزدهای غیر ترامپ پول می‌دهند، مشروط بر اینکه پس از انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی، از دور انتخابات خارج شوند (اگر به آنها گفته شود که این کار را انجام دهند).

ایده، مهندسی یک وحدت حول یک نامزد واحد غیر ترامپ است، درست همانطور که دموکرات‌ها در سال 2020 حول جو بایدن متحد شدند تا جلوی برنی سندرز، یک چپ‌گرا را بگیرند. اما  احتمال تشکیل چنین اتحادی علیه ترامپ کم است.

تقاطع تقویم اولیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پرونده های حقوقی معلق علیه آقای ترامپ کابوس وار است. محاکمه او برای جعل سوابق تجاری در نیویورک اندکی پس از سه شنبه بزرگ، زمانی که بیش از دوازده ایالت رای می دهند، آغاز خواهد شد. نه این پرونده و نه هیچ یک از پرونده هایی که ترامپ با آنها مواجه است احتمالاً تا پایان دوره مقدماتی حل و فصل نخواهد شد. بنابراین ممکن است نامزد یکی از دو حزب بزرگ در صورت حضور در برگه رای مورد اتهامات کیفری قرار گیرد. آمریکا قبلاً روسای جمهور با رفتارهای بد داشته اما هرگز کسی را نداشته است که در یک محاکمه جنایی نیز متهم باشد.

 نقص های بی‌شمار و آشکار آقای ترامپ نادیده گرفته خواهد شد

ممکن است فکر کنید که در این مرحله، تعداد زیادی از رای دهندگان آقای ترامپ را ترک خواهند کرد. شاید.  اما هنگامی که در اوایل سال جاری، هیئت منصفه متوجه شد که او 30 سال پیش یک زن را مورد آزار جنسی قرار داده است، این حکم هیچ تاثیر قابل توجهی بر تعداد آراء او در نظرسنجی ها نداشت. به نظر می رسد که آقای ترامپ در متقاعد کردن رای دهندگان جمهوری خواه که قربانی واقعی خود اوست ماهر است. دموکرات‌ها و بسیاری از متحدان آمریکا فکر می‌کنند که ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است (همانطور که اکونومیست فکر می‌کند). کمپین تبلیغاتی او در حال حاضر همین اتهام را به خودتهمت زنندگان وارد می‌کند: در ایمیلی که اخیراً در کمپین ترامپ منتشر شد نوشته شده است: «انتخابات 2024 تعیین خواهد کرد که آیا ما می‌توانیم جمهوری خود را حفظ کنیم یا اینکه آیا آمریکا در برابر نیروهای تاریک استبداد تسلیم شده است». کسانی که این مخاطرات را باورکنند، احتمالاً نقص های بی شمار و آشکار آقای ترامپ را نادیده خواهند گرفت.

آیا ترامپ می تواند برنده شود؟

پس تصور کنید که نوامبر 2024 است و آقای ترامپ و پرزیدنت بایدن در حال انجام یک مسابقه مجدد هستند آیا ترامپ می‌تواند برنده شود؟

انتخابات سراسری قطعا نزدیک خواهد بود. کالج انتخاباتی یا رای الکترال یک برتری جزئی به جمهوری خواهان می دهد. آخرین باری که نامزدی توانست اکثریت مطلق آرا را به دست آورد مربوط به 40 سال پیش است. از آن زمان، آمریکا از نظر سیاسی به طور مساوی تقسیم شده است، زیرا رای دهندگان به ندرت تغییر جهت می‌دهند. آقای بایدن دارای نقاط قوتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما هیچ کس تصور بسیارقدرتمندی از او ندارد. اگر کشور وارد رکود شود، شانس آقای ترامپ بیشتر می‌شود. برخی از تاکتیک‌های مطرح شده پس از دور ابتدایی با هدف متوقف کردن ترامپ، مانند نامزدی شخص ثالث، بوی ناامیدی می‌دهد زیرا آنها به راحتی می‌توانند نتیجه معکوس داشته باشند و او را بیشتر تقویت کنند.

اگر ترامپ برنده شود...

همه اینها به این معنی است که شما باید این احتمال را جدی بگیرید که شاید رئیس جمهور بعدی آمریکا کسی باشد که غرب را تقسیم  و ولادیمیر پوتین را خوشحال می کند. کسی که نتایج انتخابات را تنها در صورت پیروزی می‌پذیرد. کسی که اراذل و اوباشی را که در 6 ژانویه 2021 وارد کنگره شدند را شهید می‌خواند و می‌خواهد آنها را ببخشد. کسی که برای مخالفت با آقای بایدن، نکول بدهی ملی را پیشنهاد کرده است و به دلیل نقض قوانین کیفری تحت تحقیقات متعدد قرار دارد .هر کسی که به آمریکا، دموکراسی، محافظه کاری یا نجابت اهمیت می‌دهد، باید امیدوار باشد که آقای دیسانتیس یا یکی از نامزدهای جمهوری خواه غیر ترامپ بتواند معادلات را برهم زند و او را شکست دهد.■

eco