البته رشد قیمت طلا به رشد ارزش شرکت های معدنی این بخش هم کمک کرده است. تام پالمر، مدیرعامل شرکت نیومونت، یکی از بزرگ ترین شرکت های معدنی جهان به تازگی خبر داده که به ازای هر ۱۰۰ دلار افزایش قیمت طلا بالاتر از فرض پایه ۱۲۰۰ دلار، ۴۰۰ میلیون دلار بیشتر جریان نقدی در سال تولید می کنیم. اگر قرار باشد، قیمت های فعلی برای پنج سال آینده حفظ شود، ۱۹ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهیم کرد.

می توان گفت، تداوم قیمت های افزایشی طلا نه تنها برای شرکت های معدنی این بخش درآمد و نقدینگی سرشاری ایجاد می کند، بلکه می تواند به رشد اکتشافات و انگیزه بیشتر برای تولید منجر شود. البته فراموش نکنیم، رشد طبقه متوسط در پرجمعیت ترین کشورهای دنیا، یعنی چین و هند هم در این مسیر تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. در این شرایط و برای کسب سهم بیشتر بازار، شرکت های معدنی باید روی رشد و خلق ارزش متمرکز شوند، چراکه افزایش طلا به بالاترین میزان در سال های اخیر برای صنایع معدنی یک مزیت قابل توجه بوده است. 

پالمر هم با توجه به قیمت های فعلی به روند تولید شرکت نیومونت خوش بین است. او با  اطمینان می گوید که شرکت می تواند تولید فعلی را در حدود ۶ میلیون اونس در سال برای ۱۰ سال آینده حفظ کند. با برنامه اکتشاف شرکت، در حال توسعه پروژه هایی برای حفظ مسیر فعلی طی سه تا چهار دهه آینده هستیم. پالمر بر این باور است که پروژه های بنیادی شرکت می تواند عملکرد را در بلند مدت حفظ کند و این چیزی است که منحصر به فرد است.