در حال حاضر ۳۰ میلیون مشترک خانگی در کشور وجود دارد که در دو دسته "زیرالگو" و "بیش ازالگو" تقسیم بندی شده اند که برای هرکدام تعرفه خاصی تعریف شده است. در این بین ۸۵ درصد از مشترکان زیرالگو برق مصرف می‌کنند و تنها ۱۵ درصد بالاتر از الگو‌های تعیین شده مصرف دارند، در طرح برق امید مشترکان زیرالگو هم به دو دسته خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می‌شوند.

در این میان مشترکان خوش مصرف هم می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف‌ها رسانده و از تخفیف صد درصدی بهای برق مصرفی بهره‌مند شوند چراکه تعرفه‌های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوار‌ها دارد، به طور مثال اگر مشترکان ۱۰ درصد مصرف برق خود را کم کنند، ۲۰ درصد از هزینه برقشان کم می‌شود و اگر ۲۰ درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش ۴۰ درصدی هزینه برق مصرفی خواهند بود.

اما این طرح منتقدانی نیز دارد. طبق ارزیابی ها با بالا رفتن بدهی دولت به نیروگاه ها، همچنان مشکلات فعالان صنعت برق ادامه داد. عده ای معتقدند این طرح بار هزینه ای تازه ای روی دوش فعالان صنعت برق می گذارد، ضمن اینکه باید این موضوع را در نظر داشت که یکی از مهمترین آسیب هایی که به اقتصاد صنعت برق تحمیل شده از سمت برق یارانه ای است. اما محمد حسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر دیدگاه متفاوتی با منتقدان دارد. به اعتقاد او این طرح مزیت ها و فرصت های بی شماری برای این صنعت استراتژیک و نیروگاه ها به همراه خواهد داشت. او همچنین معتقد است با اجرای این طرح، الگوی مصرف برق، فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد. «اکو نیرو» در گفتگو با متولی زاده از مزیت های این طرح پرسیده است.