روز سه شنبه خلاف معمول روز های گذشته روز پر خبری برای بازار رسمی ارز بود. در روزهای گذشته اکثر خبرها به بازار آزاد ارز مربوط می شد اما در روز سه شنبه بازار رسمی ارز میدان دار بود. در این روز بازار رسمی همزمان با ورود رئیس جمهور روسیه به تهران،میزبان واحد پولی این کشور شد و بخشی از توجه ها را به سمت خود جلب کردد. نماد معاملاتی روبل_ ریال در بازار متشکل ارزی رونمایی شد و امیر هامونی مدیر عامل بازار متشکل ارزی در مراسم رونمایی درباره حداقل حجم سفارش و دامنه نوسان قیمت این نماد توضیح داد..

علی صالح آبادی رییس بانک مرکزی نیز در این باره گفت که از این تاریخ صادرکنندگانی که به روسیه صادرات انجام می دهند و روبل در اختیار دارند می‌توانند روبل خود را در بازار متشکل ارزی عرضه کنند و متقاضیان نیز از این بازار روبل مورد نیاز خود را دریافت کنند.

رییس بانک مرکزی معتقد است این اقدام موجب بهبود صادرات نیز خواهد شد.  با وجود اظهارات مثبت رئیس کل بانک مرکزی ، بازار  به این سخنان رییس کل با دیده تردید نگاه میکند دلیل برخی فعالان بازار تجربه ناموفق این الگو میان چین و روسیه است به همین دلیل بازار  تا عملیاتی شدن و روشن شدن همه ابعاد این مسئله احتمالا کمی احتیاط خواهد کرد و انتظار تغییرات چشمگیر در حوزه ارزی وجود ندارد

معامله با ارزهای ملی  میان چین و روسیه هم پیش تر برقرار شد ولی سهم این مبادلات با پول های ملی، در مقایسه با مبادلات چند میلیارد دلاری این کشورها بسیار اندک است زیرا بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان از تجارت با پول های ملی خودداری می‌کنند.

مسئله ای دیگر در رابطه با این الگو حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه است. بر اساس آمار منتشر شده تراز تجاری ایران با روسیه منفی است واردات ایران از روسیه بیشتر از صادرات به این کشور است که موجب افزایش ابهام درباره این شیوه پرداخت می‌شود. بر اساس گزارشات و اخباری که از شرایط مبادلات با روبل منتشر میشود. هر کشوری که میخواهد از روسیه روبل دریافت کند باید در ازای فروش کالا به روسیه روبل دریافت کند و با توجه به سنگینی کفه واردات ایران از روسیه این سوال مطرح میشود که  ایران برای دریافت روبل مازاد چه امکانی دارد و آیا مازاد روبل مورد نیاز  از طریق پرداخت یورو و دلار تامین خواهد شد؟

شاید به خاطر ابهام های موجود این چنینی بازار ارز فعلا ورود روبل به بازار رسمی را عامل گشایش در مشکلات ارزی نمی داند.

البته مقام های رسمی اعلام کرده اند نماد روبل در ابتدا فقط به بخش خدمات اختصاص دارد و نیازهای دانشجویان ایرانی در روسیه را پوشش می دهد اما در ادامه به بخش تجاری نیز تسری می یابد. معامله گران اعتقاد دارند در این حالت نیز عمق تقاضای خدماتی بالا نیست و نمی تواند تقاضای زیادی از بازار برای دلار و یورو را حذف کند.

خبر دیگری که در روز قبل بازار با کمی بدبینی به آن پرداخت کاهش سقف تخصیص ارز  مسافرتی بود. کامران سلطانی زاده رییس کانون صرافان از کاهش سقف پرداختی ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا به  ۵۰۰ دلار برای مسافرت های هوایی کد ۵۱ خبر داد. سقف ارز اختصاص یافته در این مورد قبلا حدود ۲۰۰۰ دلار بود که به ۵۰۰ دلار کاهش یافته و متقاضیان ۲۰۰۰ دلاری ارز  باید از سرفصل سایر با نرخ توافقی سهمیه ۲۰۰۰ دلاری دریافت کنند و یا ۵۰۰ دلار ارز سهمیه ای مسافرتی دریافت کنند.

بر اساس بررسی های میدانی اکوایران در روزهای گذشته تقاضای ارز مسافرتی افزایش یافته و استفاده از این سهمیه به خاطر افزایش گپ قیمتی با دلار آزاد برای مردم جذاب شده بود. گروهی از تحلیلگران میگویند این اقدام بازارساز در حالی که دلار آزاد در محدوده حساس قیمتی اسیر است سیگنال خوبی برای بازار نیست زیرا باعث ایجاد شک نسبت به ذخایر ارزی بانک مرکزی می شود ولی گروهی از تحلیلگران معتقدند این اقدام بازار ساز برای کاهش جذابیت سفته بازی برای خرید دلار مسافرتی است در روزهای قبل جذابیت گپ قیمتی ارز سهمیه ای و آزاد باعث ایجاد صف طویل در مقابل صرافی ها شده بود.