به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه (4 بهمن) عنوان «تواقفی» از معاملات دلار و یوروی بازار متشکل ارزی که نیازهای مردم و صرافی‌ها بر اساس آن پوشش داده می‌شد، به طور ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده حذف شد.

بازار تواقفی عرضه و تقاضای ارز که در راستای ساماندهی بازار ارز، خرداد امسال از سوی بانک مرکزی راه‌اندازی شده بود از امروز شمایلی تازه به خود گرفته و همین امر موجب حیرت و سردرگمی خریداران ارز و صرافی‌ها شده است.

در همین راستا مشاهده می‌شود دلار در بازار متشکل ارزی طی مدت 30 دقیقه بیش از 10 درصد افزایش قیمت داشته و به قیمتی بالاتر از یورو رسیده است.

محمدرضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی - در توئیتی اعلام کرده است: از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.

فرزین مشابه همین جمله را در گفت‌وگوی تلویزیونی یکشنبه شب خود بیان کرده بود.

بر اساس این گزارش، در زمان تنظیم این خبر در حدود ساعت 12:15 ظهر سه‌شنبه (4 بهمن) مراجعه به سایت بازار متشکل ارزی نشان می‌دهد که تنها یک نرخ بر روی سایت دیده می‌شود: دلار در بازار به قیمت 43 هزار و 400 تومان.

کمی پیش از این، قیمت دلار بازار به مبلغ 43500 تومان درج شده بود و قیمت یورو در بازار هم با مبلغی ارزان‌تر، 42722 تومان قید شده بود.

به نظر می‌رسد تغییرات رخ‌داده در راستای حذف نرخ‌های متعدد، تشکیل سامانه‌ای تازه برای مبادله ارز و طلا، ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد و نرخ‌سازی بانک مرکزی باشد. در حال حاضر سامانه بازار متشکل همان نرخ دلار 43400 را نمایش می‌دهد و توضیح بیشتری داده نشده است.

111111

222222

 

 


نخستین قسمت از سری مستندهای «اکوایران» از مجموعه دختران ایران با عنوان «زن روزهای سرد» را درباره عاطفه احمدی مشاهده کنید: