به گزارش اکوایران، این زلزله که بزرگترین زمین‌لرزه ترکیه در طول حدود یک قرن اخیر بوده، موجب شد لیر این کشور نیز برای ساعاتی به بی‌ارزش‌ترین سطح تاریخی خود برسد.

ارزش پول ملی ترکیه به جهت ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، افزایش تورم و ادامه سیاست‌های انبساطی (کاهش نرخ بهره) از طرف رجب طیب اردوغان روند نزولی به خود گرفته بود، به طوری که طی سه ماه اخیر ارزش لیر در مقابل دلار 1.5 درصد کاهش یافته است.

روز گذشته همزمان با وقوع زلزله ویرانگر در ترکیه، پول ملی این کشور به‌طور ناگهانی و البته برای زمان کوتاهی به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسید، به طوری که هر دلار آمریکا در ترکیه برابر با 18.83 لیر شد.

روز گذشته - ششم فوریه - که اولین روز آغاز به کار بازارهای جهانی در این هفته بود، قیمت لیر با یک افت جدی در سطح 18.83 در برابر هر دلار بازگشایی شد و حتی برای لحظاتی به سطح 18.89 نیز رسید.

در حالی که انتظار می‌رفت همزمان با گسترش حجم خسارت و افزایش قربانیان زلزله ترکیه، سقوط ارزش لیر در مقابل دلار ادامه داشته باشد اما به نظر می‌رسد دولت ترکیه در نقش بازارساز توانسته با اعمال سیاست‌های ارزی، به بازار ارز این کشور تنفس مصنوعی بدهد و آرامش نسبی را برگرداند.

امروز - 18 بهمن - یک روز پس از وقوع زمین‌لرزه، ارزش لیر ترکیه با نوسان‌های زیادی همراه بوده، به طوری که نرخ بازگشایی دلار در ترکیه برابر 18.83 لیر بود که برای لحظاتی به 18.94 لیر نیز رسید، اما در نهایت ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار در پایین‌تر از سطح روز گذشته قرار نگرفته و بازارساز بر بازار کنترل نسبی داشته است.

بورس استانبول هم همزمان با کاهش ناگهانی ارزش، به طور موقت معاملات را متوقف کرده‌ است. دلیل توقف فعالیت بورس استانبول، حضور چندین شرکت مهم فعال در بازار سهام در منطقه زلزله‌زده بوده‌ است.