به گزارش اکوایران؛ گروه غذایی مورد بررسی در این بازه زمانی شامل «گوشت»، «لبنیات»، «غلات»و «روغن‌خام» و «شکر» می شود که از میان گروه‌های مذکور سه گروه افت قیمت داشته اند و دو گروه رشد قیمت را ثبت کرده اند. با توجه به این گزارش می توان گفت دو گروه «روغن خام» و «شکر» در این بازه زمانی رشد قیمت داشته اند و سایر گروه‌ها با افت قیمت روبرو بوده اند.

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می شود که چه عواملی رشد و افت قیمت گروه‌های مورد بررسی را به همراه داشته است. براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران قیمت گروه «گوشت» در بازه زمانی مورد بررسی در دنیا افت 0.9 درصدی داشته که‌ این افت به دلیل کاهش قیمت گوشت گاو برای پنجمین ماه متوالی در ماه نوامبر مربوط می شود. تداوم تقاضای بالای واردات چین از یک سو و افزایش صادرات استرالیا به همراه عرضه بالای برزیل را می توان سه عامل افت قیمت گوشت دانست. از سوی دیگر در این مدت شاهد افزایش قابل توجه بهای گوشت گوسفند در دنیا بوده‌‌ایم؛ دلیل آن به افزایش تقاضا برای واردات با وجود افزایش فصلی عرضه توسط قاره اقیانوسیه مربوط می شود، همچنین رشد قیمت گوشت طیور به علت کاهش تولید در بسیاری از کشورهای بزرگ تولیدکننده به دلیل تشدید شیوع آنفولانزای پرندگان از دیگر عوامل افت قیمت این گروه محسوب می شود. 

از سوی دیگر در این مدت شاهد افت 1.2 درصدی قیمت گروه «لبنیات» در دنیا بوده ایم. ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که  افت شاخص بهای اکثر محصولات لبنی با بیشترین افت قیمت برای شیرخشک در این ماه همراه بوده که علت آن مربوط به کاهش تقاضا برای واردات به ویژه از مبدا چین همراه با افزایش صادرات اروپا صورت گرفته است. یکی دیگر از دلایل را می توان به افزایش بهای پنیر با وجود تقاضای ثابت برای واردات ضمن صادرات کمتر کشورهای تولیدکننده پیشرو در منطقه اروپای غربی نسبت داد.

گروه بعدی که در مدت زمان مورد بررسی افت قیمت را تجربه کرده گروه «غلات» بوده است. اما چه عواملی کاهشی شدن قیمت این گروه را به همراه داشته است؟ در این خصوص می توان به افت 2.8 درصدی بهای گندم در ماه مورد بررسی به دلیل پیوستن مجدد روسیه به طرح غلات دریای سیاه و تمدید توافق این طرح اشاره کرد، یکی دیگر از دلایل به کاهش تقاضا برای گندم آمریکا به دلیل قیمت‌های غیررقابتی مربوط می شود. در این مدت همچنین شاهد کاهش 1.7 درصدی بهای ذرت ضمن افزایش حدود 2 درصدی بهای جو و برنج به دلیل تضعیف نرخ ارز کشورهای آسیای شرقی و افزایش انگیزه برای صادرات برنج در این منطقه بوده ایم که این عوامل هم در افت قیمت غلات اثرگذار بوده است.

کالاهایی که رشد قیمت داشته اند

براساس این گزارش در این مدت شاهد رشد قیمت گروه «روغن‌خام» در دنیا بوده ایم، رشدی قیمتی که آن را به افزایش قیمت روغن پالم و سویا به همراه کاهش قیمت روغن کلزا و آفتابگردان در این ماه می توان نسبت داد.

از سوی دیگر در این ماه شاهد افزایش بهای «شکر» به دلیل تقاضای قوی ناشی از عرضه جهانی کم شکر به علت تاخیر در برداشت در کشورهای تولیدکننده اصلی و اعلام هند برای کاهش سهمیه صادرات شکر بوده ایم.  

فائو