به گزارش اکوایران؛ : برآورد مصرف داخلی نشان می دهد مصرف داخلی کشور ۸۰ میلیارد نخ سیگار استکه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد آن‌ از مبادی غیر‌رسمی وارد کشور می شود و حدود 85 درصد آن در داخل کشور تولید می شود و از سوی دیگر ۱۰۰ هزار تن تنباکوی قاچاق در کشور توزیع شود.

محمدرضا تاجدار رئیس انجمن دخانیات با اعلام این خبر عنوان کرد در ۹ ماهه امسال ۵۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون نخ سیگار تولید شد که در مقایسه با میزان تولید در سال گذشته که ۴۵ میلیارد و ۵۸۸ میلیون نخ بود رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در ۹ ماهه امسال تنباکوی معسل سه میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۶۲ کیلوگرم تولید داشتیم که در مقایسه با پارسال که سه میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۲۳ کیلوگرم بوده افت ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

 تاجدار در خصوص دلایل رشد تولید سیگار در مدت زمان مورد بررسی گفت: رشد تولید سیگار ناشی از عدم افزایش مالیات در سال جاری بود و هر آنچه قرار بود از طریق افزایش قیمت رخ دهد مجموعه تولید با افزایش تولید آن را جبران کرد. اما در حوزه تنباکو آمار نشان می‌دهد افزایش نرخ مالیات موجب کاهش تولید شده است.

تاجدار افزود: برآورد مصرف تنباکو در کشور ۱۲ هزار تن است که تا پایان سال تنها ۵ هزار تن تولید خواهد شد بنابراین ۷ هزار تن به صورت قاچاق و تقلبی در کشور مصرف می‌شود.

اما در خصوص اینکه اخذ چه میزان مالیات از محصولات دخانی در سال جاری پیشنهاد شده است عنوان کرد:برای سال جاری پیشنهاد شده تا مالیات از هر نخ سیگار در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی ۵۰۰ ریال مالیات و برای هر نخ سیگار با نشان بین‌المللی ۱۰۰۰ ریال شود که براین اساس مالیات هر کارتن سیگار با نشان داخلی ۵۰۰ هزار تومان و برای تولید داخلی با نشان بین‌المللی یک میلیون تومان عوارض و مالیات به مالیات‌های قبلی اضافه می‌شود.

تاجداری در مورد صادرات سیگار و محصولات دخانی بیان کرد: از آنجا که بخشی از موارد اولیه مورد نیاز تولید سیگار و محصولات دخانی است لذا با توجه به هزینه تولید امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نداریم و در زمینه صادرات این کالا موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

وی افزود: صنعت دخانیات ۲۱ رقم مواد اولیه نیاز دارد که ۱۶ رقم آن از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود اما برخی از مواد اولیه از جمله استات، کاغذ سیگار و کاغذ فیلتر داخلی سازی نشده اگرچه سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که این دو قلم کالا تا سال آینده در داخل تولید شود، اما در زمینه تولید داخلی استات در حال تحقیقات اولیه هستیم.