به گزارش اکوایران: براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک عدم شناخت کافی میان تجار و فعالان اقتصادی ایران و برزیل موجب شد تا در 10 ماه منتهی به دی ماه سال جاری مبادلات تجاری دو کشور در سطح مناسبی قرار نداشته باشد، بطوریکه براساس آمار گمرک صادرات ایران به این کشور کمی بیش از 71 میلیون دلار بوده است. اما برزیلی‌ها در این میان نسبت به ایرانی‌ها برتری داشته‌اند، بطوریکه رقم واردات ایران از برزیل در این مدت بیش از 325 میلیون دلار ثبت شده است. با توجه به روند تجاری دو کشور می توان گفت تراز تجاری ایران و برزیل در این مدت منفی 254 میلیون بوده که این امر نشان دهنده سهم کوچک ایران از بازار برزیل است.

اما چه عاملی باعث شده که ایران زمین‌بازی تجاری را از دست بدهد؟ در نشست کمیسیون صادرات اتاق مشترک ایران و برزیل بر این نکته تاکید شد که نبود آشنایی میان تجار ایرانی و برزیلی موجب شده تا  دو طرف نتوانند از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. در این نشست مسلم ناصری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل با اشاره به اهمیت تنوع بخشیدن به محصولاتی صادراتی ایران به برزیل، وجود مشتقات نفتی در سبد صادراتی ایران به برزیل را با وجود اینکه در شرایط به نسبت خوبی قرار دارد، ناکافی ارزیابی کرد و تلاش اتاق مشترک در راستای تنوع دادن به سبد محصولات غیرنفتی دارای مزیت صادرات به برزیل را مهم دانست.

او با اشاره به ظرفیت های بازار برزیل برای تجار ایرانی گفت : بدون تردید یکی از موانع رونق تجارت بین دو کشور عدم شناخت کافی تجار و فعالان اقتصادی دو طرف از یکدیگر است و بنابراین یکی از دستورالعمل‌های این کمیسیون ایجاد شرایط برای شناخت کافی نسبت به بازار برزیل برای تجار ایرانی و البته شناخت نسبت به ظرفیت‌های ایران برای تجار برزیلی است.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، مهدی جهانبانی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی ایران و برزیل نیز با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های صادرات غیرنفتی به برزیل گفت: در این کمیسیون ضمن تعیین کالاهای دارای مزیت صادراتی به برزیل، دعوت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای حضور در این بازار در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر برگزاری نشست‌های دو سویه آنلاین به شناخت فضای کاری دو طرف کمک خواهد کرد. در کنار آن اعزام هیات‌های تجاری با موضوعات و دستورکارهای معین را در برنامه داریم.