به گزارش اکوایران؛ تا قبل از اعلام نامزهای صلاحیت شده از مهدی کرباسیان و مسعود خوانساری برای ریاست اتاق تهران و یا ایران نام برده می دشد، اما کنار گذاشته شدن آنها از چرخه رقابت نام‌های جدیدی را به میان آورده است. اکوایران مطلع شده برخی جریان‌های متنفذ اتاق که شانس رای آوری دارند با یحی آل اسحاق رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران وارد مذاکره شده‌اند و به او پیشنهاد نامزدی ریاست اتاق ایران را داده‌اند، البته شنیده‌ها حکایت دارد که شخص آل اسحاق تمایل دارد باردیگر بر صندلی اتاق بازرگانی تهران بنشیند.

براساس آئین‌نامه هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان دوره ریاست اتاق‌های بازرگانی 2 دوره است و در صورت اتمام این دوره رییس جدید برای اتاق بازرگانی باید انتخاب شود، البته در کلیات اصلاحیه آئین‌نامه هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان که در بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به تصویب رسید این قید در نظر گرفته شد که با توجه به آئین‌نامه جدید، تصدی ریاست در اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها در دوره سوم منوط به کسب دوسوم آرای هیات نمایندگان اتاق خواهد بود. با توجه به این اصلاحیه در صورتی که غلامحسین شافعی رییس فعلی اتاق ایران و یا مسعود خوانساری رییس اتاق تهران موفق به اخذ دو سوم آرا هیات نمایندگان  شوند می توانند برای دور سوم هم به ریاست خود در اتاق بازرگانی ادامه دهند، اما براساس شنیده‌ها غلامحسین شافعی برای این دوره انتخابات ثبت‌نام نکرد و صلاحیت مسعود خوانساری هم احراز نشد و با این شرایط شاهد رایزنی برای روسای جدید اتاق‌های بازرگانی هستیم.

به گفته برخی از منابع به «اکوایران» با کنار کشیدن شافعی از انتخابات این دوره بسیاری از توجه به سمت مهدی کرباسیان جلب شد، اما کرباسیان هم به دلیل عدم داشتن عضویت پیوسته دو ساله در اتاق بازرگانی  صلاحیتش برای شرکت در انتخابات رد شد و امروز گزینه‌های مدنظر قرار گرفتند. براساس شنیدها از منابع مطلع یحیی آل اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق یکی از گزینه‌های است که برای ریاست اتاق بازرگانی ایران در نظر گرفته شده و امروز رایزنی با او برای پذیرش این سمت آغاز شده است، ظاهرا خود آل‌اسحاق تمایل چندانی برای این پست ندارد و اتاق بازرگانی تهران را به اتاق ایران ترجیح می دهد. سلاح‌ورزی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم که براساس شنیده‌ها خود را برای تصدی پست ریاست اتاق بازرگانی ایران آغاز کرده است. اما گزینه بعدی محمد مهدی راسخ دبیر کل اسبق اتاق تهران است که رایزنی‌ها برای ریاست اتاق تهران با وی آغاز شده و علاوه بر ریاست اتاق، دبیرکلی اتاق بازرگانی ایران نیز به وی پیشنهاد شده است.