به گزارش اکوایران؛  براساس آمار اعلام شده از سوی رئیس انجمن نظارت بر انتخابات در این دوره  ۲۱۰۰ برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۲۳۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند، البته باید توجه داشت که این احراز صلاحیت ارتباطی به فعالیت تجاری و تولیدی افراد ندارد و تایید صلاحیت نشده‌ها به دلیل مغایرت‌های شکلی بوده است.

نامزدهای انتخاباتی در این دور بر سر 40 کسری در تهران و 15 کسری در سایر شهرستان‌ها رقابت خواهند کرد. تعداد نامزدهای نهایی انتخابات این اتاق بعد از حذف نامزدهای انصرافی به 188 نامزد رسیده است. به این ترتیب 86 نفر در گروه بازرگانی، 75 نفر در گروه صنعت، 17 نفر در گروه کشاورزی و 10 نفر در گروه معدن به رقابت خواهند پرداخت.

حاکمیت تنها قاعده‌گذار است

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات دهمین دوره اتاق‌های سراسر کشور نیز سازمان‌ها را بزرگ‌ترین ثروت یک کشور عنوان کرد که کارهای اصلی را انجام می‌دهند. بر اساس اظهارات او حاکمیت تنها قاعده‌گذار، مسئول ایجاد زیرساخت‌ها و در نهایت نظار اجرای قوانین است، پس ایجاد اتاقی قو‌ی به نفع کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزاری به‌موقع انتخابات را مورد توجه قرار داد و آن را سرآغاز تحول در اتاق‌ها و به دنبال آن در اقتصاد ایران دانست و گفت: در کنار هم می‌توانیم اعتلای اقتصادی کشور را دنیال کنیم. آمارهای کلان بیانگر حرکت‌های خوب و امیدوارکننده است. در حوزه‌های صنعت و معدن شاهد رشد هستیم و شرایط رشد صادراتی نیز قابل توجه بوده است. در این بین واردات نیز در خدمت صادرات قرار گرفته و شاهد رشد واردات در حوزه‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای به جای حوزه مصرف، هستیم. فاطمی امین با تاکید بر اینکه آمار کلان گویای اقدامات خوب و حرکت به سمت رشد است، افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار، شاهد رشد ۵ درصدی صنعت در ۹ ماهه امسال بودیم و رشد بخش معدن هم پس از چند سال، مثبت شده است.

وی با بیان اینکه صادرات در سال جاری ۱۷.۷ درصد رشد ارزشی را تجربه کرده است، گفت: در بخش واردات ۱۶.۹ درصد رشد داشتیم که بخش عمده آن مربوط به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای می شود.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه صادرات افزایش داشته است، عنوان کرد: در سال جاری ۱۶ درصد واردات کالاهای واسطه ای و ۵۱ درصد کالای سرمایه ای رشد داشته در حالی که واردات محصولات مصرفی 8 درصد کاش را تجربه کرده است.

در این دوره صلاحیت هزار و 320 نفر از سراسر کشور به عنوان نامزد در این انتخابات احراز شده و شخاص حقیقی و حقوقی که کارت عضویت معتبر اتاق بازرگانی را داشته باشند، می توانند در انتخابات شرکت کنند.  

تعامل بین دولت و بخش خصوصی  

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران که در اتاق مشهد حضور داشت طی ارتباط زنده تلاش در راستای برگزاری انتخابات اتاق‌های سراسر کشور را مورد توجه قرار داد و از اتاق به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور یاد کرد که توانسته اثرات قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط این دوره از انتخابات اشاره کرد و گفت: اقتصاد امروز کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و از طرفی دولت‌ها بدون حضور بخش خصوصی قوی قادر به رفع این مشکلات نیستند، پس تعالی اتاق ایران مورد تایید همگان است تا بتواند با تمرکز بر منافع ملی، مشاوری منصف و مشوق در کنار قو‌ای سه‌گانه باشد و آینده اقتصاد را به سمت شرایط بهتر سوق دهد.

رئیس اتاق ایران، دولت و بخش خصوصی را مکمل یکدیگر دانست و افزود: یک دولت قوی در کنار بخش خصوصی قوی می‌تواند آینده روشنی برای اقتصاد رقم بزند. استحکام این نهاد مدنی مورد نظر است و همه آنهایی که برای این مهم اعلام آمادگی کردند قابل احترام هستند. این بلوغ بین فعالان اقتصادی ایجاد شده تا انتخاب کنند و خوب انتخاب کنند.