به گزارش اکوایران: وابستگی عمده صنایع داخلی به واردات موجب شده تا قیمت کالاها وابستگی مستقیم با نوسان نرخ ارز داشته باشد،‌ کاغذ هم از این غافله عقب نمانده و در سال‌های اخیر در سایه افزایش قیمت ارز،‌ شاهد روند افزایش قیمت و کمبود کاغذ در کشور نیز بوده‌ایم این در حالی که هنوز آمار دقیقی در خصوص میزان مصرف واقعی کاغذ تحریر در کشور اعلام نشده است. به گفته ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا میزان مصرف کاغذ تحریر در کشور کمتر از 200 هزار تن است. با توجه به اظهارنظر مطرح شده از سوی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا این سوال مطرح می شود که در صورت نیاز کشور به کمتر 200 هزار تن کاغذ تحریر چرا مجوز صادر شده برای واردات بیش از این میزان است. در حال حاضر کاغذ تحریر با نرخ دلار ETS وارد کشور می‌شود که اختلاف قابل توجهی دلار بازار آزاد دارد و با این شرایط صدور مجوز مازاد نیاز سوال برانگیز شده است. در این خصوص روغنی به این نکته اشاره می کند که متاسفانه بخشی از کاغذ تحریر وارداتی صرف مصافی دیگر مانند کاغذ ساندویچ، جعبه شیرینی و بسته‌بندی ... و در نهایت صادرات به کشورهای همسایه می‌شود.

با توجه به اینکه داده‌ دقیقی درخصوص نیاز داخل به کاغذ تحریر وجود ندارد این سوال مطرح می شود که چه نهادی می‌تواند این آمار را منتشر کند. به گفته روغنی گلپایگانی درخواست ما این است که وزارت صمت و ارشاد میزان مصرف کاغذ تحریر را به تفکیک بخش‌های مختلف اعلام کنند تا تولید با آمارها تنظیم شود.

وضعیت تولید کاغذ تحریر در کشور

در خصوص وضعیت تولید کاغذ تحریر در کشور روغنی در نشست خبری می‌گوید: در تولید کاغذ تحریر در کشور ما دارای مزیت نیستیم، چرا که خمیر مورد نیاز برای تولید کاغذ را وارد می کنیم. به طور کلی با واردات کاغذ تحریر برای تنظیم بازار موافقم اما باید نیاز واقعی به کاغذ تحریر بدون تاثیر از رانت و فشار سیاسی مشخص شود و  بعد راجع به تولید تصمیم گیری کنیم.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا با بیان اینکه در بخش کاغذ تاکنون ظرفیت ۱۴۰ هزار تن تولید کاغذ تحریر در کشور ایجاد شده است عنوان کرد: اما تولید کاغذ تحریر در کشور ۴۰ تا ۵۰ هزار تن است که عمده آن در شرکت مازندران صورت می‌گیرد. به گفته گلپایگانی، تولید کاغذ تحریر در سال 1392 تا 1393به بالاترین میزان، معادل ۶۰ تا ۸۰ هزار تن رسید، اما بعد از آن افت شدید داشت و در نهایت سال قبل با قرارداد واحد مازندران با آموزش و پرورش دوباره تولید به ۴۰ تا ۵۰ هزار تن رسید.

روغنی گلپایگانی در پاسخ به این پرسش که چرا آمار دقیقی از مصرف داخلی وجود ندارد می گوید: درخواست ما این است که وزارت صمت و ارشاد میزان مصرف کاغذ تحریر را به  تفکیک بخش‌های مختلف اعلام کنند تا تولید با آمارها تنظیم شود، چرا که در حال حاضر ما براساس حدس و گمان آمار را اعلام می کنیم.

سه مشکل در روند تولید کاغذ  

به گفته روغنی‌گلپایگانی، در روند تولید کاغذ سه مشکل اساسی وجود دارد در این خصوص می توان به تمایل قوانین بالادستی کشور به واردات اشاره کرد در این می‌توان به این مسئله اشاره کرد که واردکنندگان مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد معاف هستند این در حالی که تولیدکنندگان ملزم به پرداخت آن هستند، از سوی دیگر نرخ بهره در کشور ما بسیار پایین است و این امر موجب می شود تا تولید در کشور مقرون به صرفه نباشد در کنار این دو عامل این نکته را نیز باید در نظر گرفت که کشور ما با مشکلات زیرساختی بسیاری روبرو است که مصداق بارز آن مشکل انرژی است که تولید را درگیر می‌کند.

کاغذ بسته بندی صادر می‌کنیم

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش کاغذ بسته بندی از واردکننده به صادرکننده تبدیل شده‌ایم، افزود: صادرات کاغذ بسته بندی در سال‌های اخیر به اروپا هم صورت می گرفت، اما موانع صادراتی و مشکلات دیپلماسی اقتصادی وجود دارد و تحریم مانع صادرات به اروپا است. صادرات کاغذ در سال گذشته حدود ۸۰ هزار تن بوده که عمدتا بسته بندی بوده و بازار هدف هم عراق و افغانستان بوده است، اما در سال های قبل به اروپا و ترکیه هم صادر می‌کردیم. ترکیه مصرف کننده بزرگی بود، اما در سال‌های اخیر دو واحد ساخت که یکی از آن‌ها در زلزله از بین رفت.

روغنی گلپایگانی درباره وضعیت تامین مالی این صنعت نیز گفت: یکی از مسائل دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از واردات ماشین آلات است که قبلا دریافت نمی‌شد. درباره تامین مالی نیز بخاطر سیاست‌های انقباضی، سال گذشته وضعیت مناسب نبود. بنابراین سال گذشته تولید گران‌تر و تامین مالی سخت تر شده بود. سیاست بازگشت ارز هم مشکلاتی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

به گفته وی سال گذشته تولید کاغذ بسته بندی رشد داشت، اما میزان آن کم بود که دلیل آن جنگ روسیه و اوکراین باز می گردد. روسیه مهد تولید خمیر کاغذ در دنیا است که در سال گذشته بخاطر تحریم‌ها، اروپایی‌ها محصولات این کشور را تحریم کردند و این محصولات با واسطه به ایران آمد و بازار ایران را بهم ریخت. بنابراین سال قبل برای بازار کاغذ بسته بندی، سال خوبی نبود.