به گزارش اکو ایران، رئیس کل بانک مرکزی دوشنبه شب با برخی چهره های اقتصادی دیدار کرد. در تصویری که از این دیدار منتشر شده  چهره های اقتصادی مهمان رئیس کل و قائم مقام او افراد معروف به طیف اقتصاد اسلامی هستند و از چهره های جریان اصلی اقتصاد ایران فرد شاخصی حضور نداشته است. موضوع  نشست راهکارهای کنترل تورم و ثبات قیمت ها بود.

علی صالح آبادی در این نشست اولویت های بانک های مرکزی را برای این چهره ها اعلام کرد. مهم ترین نکته در بیان اولویت های بانک مرکزی تأکید بر هدایت تسهیلات بانکی بود.

به گفته سکاندار پولی، هدایت تسهیلات بانکی به سمت بخش های مولد در حوزه اقتصادی؛ اولویت کنونی شبکه بانکی باید باشد و با اصلاح نظام بانکداری و ایجاد تحول در آن و نیز توجه بیشتر به اصول بانکداری اسلامی باید در این مسیر گام برداریم.

این سخن صالح آبادی نشان می دهد رئیس کل در یک منازعه نظری در اقتصاد ایران سمت یک گروه را گرفته است. هدایت وام های بانکی یا هدایت اعتبار نظامی‌ برای متقاعد کردن نهادهای مالی برای پیروی از رهنمودهای حکومتی در تخصیص اعتبار است. در این مکانیزم دولت (احتمالاً از طریق بانک مرکزی) از بانک(ها) می‌خواهد تا وام‌هایی به بخش‌های صنعتی یا مؤسسات خاص بدهد.

مخالفان اما تأکید دارند هر گونه سیاستی تحت عنوان هدایت اعتبار خارج از علامت دهی بازارهای مالی ( نرخ بهره) به ناکارایی در تخصیص منابع منجر می شود. رویکردی که همواره بر بازار پول حاکم بوده و اثرش در معوق شدن وام های بانکی مشهود است. به همین دلیل تأکید دارند سیاست‌های اداری در هر قالبی بی توجه به واقعیت های بازار مالی اثر سوء بر نرخ تورم و قدرت خرید مردم دارد.