به گزارش اکو ایران، سخنگوی دولت در آخرین امارهای خود در خصوص رشد درآمدها ی نفتی اشاره به رشد 580 درصدی درآمد فروش نفت در کشور داشته است.

موضوعی که وزارت اقتصاد آن را یک دستاورد برای دولت جدید خوانده و اذعان دارد که با کاهش کسری بودجه در سال جاری، و افت قابل ملاحظه برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی تورم در کشور بهتر مدیریت خواهد شد.

اما برخی دیگر از کارشناسان اتفاقا این رویداد را مرتبط با رشد فروش نفت نمی دانند بلکه آن را بیشتر متاثر از رشد نرخ دلار و قیمت حامل های انرژی در جهان قلمداد می کنند.

نفت

ماجرای رشد درآمد نفتی در پایان تیر ماه

سخن گوی دولت در روز 4 مرداد ماه اعلام کرد درآمدهای ریالی واریزی به خزانه دولت از محل صادرات نفت و فرآورده های نفتی رشدی 580 درصدی داشته است. با این که این اتفاق منجر به رشد درآمدهای دولت شده اما چقدر از آن به افزایش صادرات یا فروش نفت بر می گردد؟

در همین رابطه برخی کارشناسان معتقدند در سال جاری حذف ارز 4 هزار و 200 تومان موجب شد تا تبدیل ریالی صادرات به مرز 23 هزار تومان یا همان نرخ ets  برسد.

به عبارت دیگر می توان گفت 450 درصد از این رشد در نتیجه حذف ارز 4200 و رشد نرخ دلار بوده است. در بررسی هزینه حامل های انرژی نیز مشاهده می شود به طور متوسط قیمت نفت از بشکه ای 65 دلار در چهار ماه ابتدایی سال گذشته به طور متوسط به 100 دلار در سال جاری رسیده است.

یعنی 53 درصد دیگر از رشد درآمد نفتی از این ناحیه حاصل شده و تنها می توان گفت رشد واقعی حجم صادرات در حدود 70 درصد بوده است.

بنابر این محاسبات، این عده باور دارند افزایش 6 برابری واریزی دولت به خزانه بیشتر متاثر از یک رویداد حساب داری است تا رشد فروش نقت.

این موضوع در آمارهای بانک مرکزی نیز مشاهده می شود. در همین خصوص طبق داده های بانک مرکزی در سومین ماه امسال خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی برابر با 545 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال گذشته تقریبا 4 درصد افت داشته است.