به گزارش اکوایران، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که اتفاقات منحصر به فردی در بازار چک تابستان امسال رخ داده است. طبق این آمارها، در تیرماه امسال، تعداد چک‌های برگشتی به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسید. ارزش چک‌های برگشتی تیرماه نیز سقف جدید 100.9 هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

از دیگر رکوردهایی که در آمار چک اولین ماه از تابستان امسال دیده می‌‌شود، می‌توان به افزایش نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای هم از نظر مبلغ و هم از نظر تعداد اشاره کرد.

030531

نسبت 10.6 درصدی تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای

طبق آمارهای بانک مرکزی، در تیر امسال، حدود هشت میلیون و 613 هزار چک مبادله شد که از این تعداد، هفت میلیون و 701 هزار چک وصول شد، اما 912 هزار چک برگشت خورد.

از نظر ارزش نیز بیش از 635 همت چک مبادله شد که حدودا 543 همت آن وصول شد و تقریبا 100 همت آن برگشت خورد. ارزش چک‌های برگشت‌خورده در تیرماه امسال 0.9 درصد و تعداد آن 5 درصد نسبت به خرداد بیشتر شد.

حال اگر تعداد چک‌های برگشتی بر تعداد کل چک‌های مبادله شده تقسیم شود، نسبتی به دست می‌آید که نشان می‌دهد از هر 10 چک مبادله شده، چند چک برگشت خورده است.

این نسبت از 10 درصد در خرداد امسال به 10.6 درصد در تیرماه رسیده است. این در حالی است که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در تیر سال قبل 8.8 درصد بود. بنابراین در اولین ماه از تابستان امسال رکورد افزایش نسبت تعداد چک برگشتی به مبادله‌ای در طول یک سال اخیر شکسته شد. این نسبت حاکی از آن است که از هر 1000 چک مبادله شده، 106 چک برگشت خورده است.

اگر همین نسبت برای ارزش چک‌ها محاسبه شود، این مسئله را نشان می‌دهد که از هر 100 واحد پولی چک مبادله‌شده، چند واحد پولی برگشت خورده است. بالاتر رفتن این نسبت همزمان با افزایش ارزش چک‌های مبادله‌ای می‌تواند نشانگر آن باشد که چک‌هایی با مبالغ درشت‌تر نسبت به گذشته برگشت خورده است.

نسبت ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از 15.2 درصد در خرداد امسال به 15.7 درصد در تیر 1403 رسیده است. این رقم در مدت مشابه در سال قبل 12 درصد بود و از این نظر یک رکورد 12 ماهه به ثبت رساند.

030531