به گزارش اکوایران، در آخرین روز از مرداد امسال نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت و در‌ آستانه 23.7 درصد قرار گرفت.

همانطور که اشخاص حقیقی می‌توانند از بانک‌ها استقراض کنند و در مقابل اصل تسهیلات را به همراه نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازگردانند، اشخاص حقوقی خصوصا بانک‌ها نیز می‌توانند از یکدیگر استقراض کنند.

بستر جابه‌جایی منابع مالی بین بانک‌ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بانکی ایجاد شده است. در این سازوکار بانک‌ها می‌توانند برای 24 تا 48 ساعت منابع مالی مازاد خود را به بانک‌های دچار کسری منابع قرض دهند و در مقابل نرخ بهره آن را دریافت کنند که به‌صورت خودکار از برخورد فشار عرضه و تقاضای منابع مالی تعیین می‌شود.

بر اساس سازوکار ایجاد شده توسط بانک مرکزی، درحال حاضر نرخ بهره بین بانکی در حدود 23 تا 24 درصد درحال نوسان است. زمانیکه سیاستگذار پولی بخش بیشتری از تقاضای بانک‌ها به منابع مالی را تامین کند، فشار تقاضا نیز در بازار بین بانکی کاهش یافته و نرخ بهره تعادلی کاهش می‌یابد.

030603

افزایش نرخ بهره بین بانکی به سقف 10 ماهه خود

به‌طور کلی نرخ بهره بازار بین بانکی مهم‌ترین هدف میانی سیاستگذار پولی برای کنترل تورم و حفظ ثبات در جامعه است به همین ترتیب تغییرات آن اهمیت دارد. مشاهده می‌شود نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته منتهی به 31 مرداد 1403 معادل 23.69 درصد رقم خورده در حالی که در هفته گذشته که منتهی به 24 مرداد بود روی سطح 23.61 درصد ایستاده بوده است.

به‌طور کلی نرخ بهره بین بانکی از زمستان سال گذشته تا پایان سال درحال افزایش بوده است و حتی علی‌رغم تزریق بیش از 330 همت در دو بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند، به بیش از 23.65 درصد در پایان سال 1402 رسیده است. در مقابل از ابتدای سال جاری نه تنها نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرد، بلکه میزان نیاز بانک‌ها به بسط پولی در بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی نیز تا حدود 200 همت در هفته کاهش پیدا کرد.