به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در تازه‌ترین آمارهای خود متغیرهای پولی شهریور ماه امسال را بروز کرده است. براساس آمارهای این مرکز، رشد نقدینگی در شهریور ماه امسال به سطح ۲۷.۸ درصد و رشد دوازده ماهه پایه پولی به سطح ۱۸.۷ درصد رسیده است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد پایه پولی در شهریور ماه امسال نسبت به مردادماه با کاهش مواجه شده که دلیل آن را می‌توان در کاهش اضافه برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری جستجو کرد.

به علاوه بر اساس این آمار، مقدار پول در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته ۲۴.۸ درصد رشد داشته است. همچنین مقدار شبه پول نیز در این بازه زمانی به اندازه ۲۸.۸ درصد رشد کرده است.

نقدینگی شهریورماه از ۹ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد

تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رقم نقدینگی در شهریور ماه امسال از سطح ۹ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده و رشد ۱۲ ماهه ۲۷.۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین بر اساس این آمار رشد ۶ ماهه نقدینگی در شهریور امسال معادل ۱۵.۱ درصد بوده است. بعلاوه نقدینگی در شهریور ماه امسال نسبت به مردادماه رشد ۳ درصدی را تجربه کرده است.

طبق گفته بانک مرکزی، افزایش رشد نقدینگی عمدتا به دلیل تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی در ماه‌های ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بوده است. به نظر می‌رسد با هماهنگی صورت گرفته با دولت، این رویه در نیمه دوم سال اصلاح شود.

030806

رشد منفی پایه پولی نسبت به مرداد ماه

آمارهای پولی شهریور نشان می‌دهد پایه پولی در شهریور ماه امسال به سطح هزار و ۱۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور ماه ۱۴۰۲ رشد ۱۸.۷ درصدی و نسبت به اسفند ۱۴۰۲ رشد ۵.۷ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد رقم پایه پولی در شهریور ماه امسال نسبت به مرداد ماه کاهش یافته که باعث شده رشد ماهانه این متغیر به منفی ۲.۴۸ درصد برسد. این افت در پایه پولی را می‌توان به دلیل کاهش اضافه برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری دانست. این اتفاق متاثر از آزادسازی بخشی از سپرده قانونی بانک‌ها و موسسات اعتباری جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری بوده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که رشد نقطه به نقطه پایه پولی که در شهریور امسال به 18.7 درصد رسیده، برای نخستین بار پس از 6 سال دوباره به کمتر از 20 درصد رسیده است. رشد نقطه‌ای این شاخص تورم ساز در شهریور سال 97 برابر با 19.3 درصد بوده است.

رشد ۲۴.۸ درصدی پول در اقتصاد

در ادامه این آمارها حاکی از آن است که مقدار پول در اقتصاد ایران در شهریور امسال به سطح ۲ هزار و ۲۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته رشد ۲۴.۸ درصدی و نسبت به اسفند ماه سال گذشته رشد ۱۶.۷ درصدی داشته است. همچنین رشد ماهانه این متغیر معادل ۴.۲۲ درصد بوده است.

در سوی دیگر شبه پول قرار دارد که رقمی معادل ۶ هزار و ۸۳۵ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. طبق آمارها رشد شبه پول در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته ۲۸.۸ درصد بوده است. همچنین رشد ۶ ماهه این متغیر در سال جاری معادل ۱۴.۶ درصد و رشد ماهانه آن معادل ۲.۷۴ درصد بوده است.