به گزارش اکوایران، سحر تاج‌بخش - رئیس سازمان هواشناسی - درباره بارندگی‌های کشور می‌گوید: «بارندگی‌های اخیر، کمبود بارش کشور را جبران نمی‌کنند و کاهش دمای بی‌سابقه کشور در دی‌ماه بی‌سابقه نبوده و این شرایط نرمال زمستانی است.»

وی در برنامه‌ای تلویزیونی، درباره وضعیت بارندگی‌ها طی سه هفته اخیر گفته است: «این بارندگی‌ها در سطح کشور در شرایط مناسبی بودند. اگرچه بارندگی‌ها به طور کلی کمتر از نرمال هستند اما پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده به حد نرمال برسد. با وجود بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد نیمه شمالی کشور، حتی استان‌های ساحلی، وضعیت مناسبی ندارند.»

تاج‌بخش همچنین از وضعیت نامطلوب کشاورزی در شمال کشور خبر داده و گفته: «پاییز سال جاری نیز کم‌بارشی شدیدی وجود داشت و طی دو سال گذشته هم خشکسالی در کشور حاکم بود؛ بنابراین کشاورزان در شمال کشور وضعیت خوبی ندارند اما به دلیل اینکه بارندگی‌ها در جنوب کشور تمرکز داشتند استان‌های جنوبی به‌خصوص استان بوشهر وضعیت مناسبی دارند».

منتظر بارش در هفته آینده باشیم؟

بنا به گزارش ایسنا، رئیس سازمان هواشناسی گفته طی ماه‌های آینده «قطعا» بارش‌هایی خواهیم داشت و به حد «نرمال» خواهد رسید اما الگوهای آن‌ها نیز همچون سه هفته گذشته است و تمرکز در جنوب کشور خواهد بود.

وی افزود: «بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا نیمه‌های اردیبهشت نیز این بارش‌ها با همین الگو در جنوب کشور حتی تا بیش از حد نرمال و در شمال کشور کمتر از نرمال خواهد بود و شرایط توزیع بارش‌ها مناسب نیست. حتی در بارش‌های هفته آینده نیز تمرکز بیشتر در جنوب کشور خواهد بود.»

پیش‌بینی افزایش دما برای روزهای باقی‌مانده زمستان

رئیس سازمان هواشناسی درباره دمای هوا طی هفته‌های آینده گفت: الگوهای هواشناسی نشان‌دهنده کاهش دما طی هفته‌های آتی نیست و از هفته آینده شاهد افزایش دما خواهیم بود و بعد از عبور این دو موج بارشی در هفته پیش‌رو برای اکثر نقاط کشور افزایش دما خواهیم داشت. این در حالی است که الگوهای پایدار تا آخر هفته نیز وجود خواهد داشت.

وی درباره پیش‌بینی جوی هفته آینده افزود: دو موج متوالی بارش برف و باران طی دو هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که در آن موج بارشی نیز تمرکز بر جنوب کشور و زاگرس مرکزی خواهد بود و همچنین تهران نیز به‌ویژه نواحی شمالی بارش برف و باران را تجربه خواهند کرد.

تاج‌بخش درباره نوع خدمات سازمان هواشناسی تصریح کرد: سازمان هواشناسی دارای یک دانش میان‌رشته‌ای و خدمات گسترده است. در حوزه حمل‌ونقل اگر گزارش فشار را طی نیم ساعت به هوانوردی‌ها منتقل نکنند پروازها اتفاق نخواهد افتاد و ارتباط تنگاتنگی با هوانوردی دارد. هواشناسی همچنین در حوزه کشاورزی، دریایی، حرکت کشتی‌ها و حمل‌ونقل دریایی، محیط زیست برای کنترل آب، وزارت نیرو برای کنترل مصرف آب، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی به صورت روزانه ارتباط تنگاتنگی دارد و خیلی از تصمیمات این سازمان‌ها براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی است.

کاهش ۱۸ درصدی آب ورودی به سدهای تهران

همچنین ایرنا به نقل از علیرضا ارسطویی - مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران - از کاهش ۱۸ درصدی آب ورودی به سدهای تهران در سال آبی خبر داده است: «مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.»

آخرین وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران

میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران در حال حاضر ۲۴۴ میلیون مترمکعب است. این میزان در سال گذشته ۳۲۵ میلیون مترمکعب بود.

هم‌اکنون، حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۲۶ میلیون مترمکعب است که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۴۲ میلیون مترمکعب بوده است. همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۱۷۹ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۱۴۷ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۲ میلیون مترمکعبی کنونی، ۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۷۱ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۴۵ میلیون مترمکعب رسیده و این در حالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با پنج میلیون مترمکعب کاهش به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است.