به گزارش اکوایران، چالش‌های به وجود آمده تحت تاثیر قطعی برق برای صنایع ایران تمامی ندارد و در فصل‌های مختلف سال، به ویژه در تابستان و زمستان، تأثیرات منفی بر عملکرد و بهره‌وری صنایع مختلف می‌گذارد.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید، برنامه‌های مربوط به پایداری شبکه برق کشور، منجر به تعطیلی کارخانه‌های سیمان شده است.

به گفته وی، این وضعیت در روند توزیع سیمان اخلال ایجاد کرده و طی یک هفته اخیر، سیمان دیگر در بازار نیست و کمبود سیمان عاملی برای تعطیلی کارگاه‌های تولید مسکن کشور شده است.

او با اشاره به مشکلات تولید سیمان به دلیل قطعی برق شبکه‌های خانگی، اعلام کرد که طی ۲۰ روز گذشته قیمت سیمان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و با رشد ۸۰ تا ۹۰ درصدی به دست مصرف‌کنندگان رسیده است.

پورحاجت توضیح داد که در حال حاضر هر کیسه سیمان بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به مصرف‌کننده تحویل داده می‌شود، در حالی که سه هفته پیش هر کیسه سیمان با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

بنا به گزارش تسنیم، وی با اشاره به مشکلات تأمین انرژی در کشور، اضافه کرد: «در زمستان به دلیل کمبود گاز و در تابستان به دلیل کمبود برق، تولید سیمان با چالش مواجه می‌شود. تولیدکنندگان سیمان باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی منظمی داشته باشند و می‌توانند با احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس، مشکل برق را برطرف کنند.»

پورحاجت همچنین بر لزوم مدیریت منابع گاز تأکید کرد و گفت: «ایران جزو ۶ کشور اصلی تولیدکننده سیمان در دنیاست، اما نمی‌توانیم این مسئله را مدیریت کنیم. باید فرآیندها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که تولید سیمان کشور در زمان پیک مصرف برق نیز ادامه داشته باشد».

کمبود انرژی برق نه تنها تولید و عرضه محصولات را مختل می‌کند، بلکه به افزایش قیمت‌ها و کاهش رقابت‌پذیری صنایع ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی منجر می‌شود؛ در ماه گذشته(30تیر)، انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای به وزارت نیرو ضمن انتقاد از اجرایی نشدن توافقات فیمابین، اعلام کرد: از روز ۲۰ تیر ماه به دلیل محدودیت‌های شدید برق، تقریباً تولید فولاد کشور متوقف شده است.

این وضعیت نه تنها خسارات جبران‌ناپذیری به تولید و اقتصاد ملی وارد می‌کند، بلکه تعهدات فولادسازان در بازارهای داخلی و بین‌المللی را مختل کرده و اعتبار ایران در صنعت جهانی فولاد را تضعیف خواهد کرد.

البته این قطعی‌ها تنها منجر به بروز اختلال در فعالیت صنایع و کارخانه‌ها نمی‌شود و خدمات مختلفی تحت شعاع قرار گرفته‌اند؛ چند روز پیش نیز، به دلیل بروز مشکل فنی و قطعی برق، سرویس‌دهی در محدوده ایستگاه شهر جدید پرند تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) با اختلال مواجه شد.

تعطیلی ادارات دولتی و کاهش ساعات کاری آنها نیز منجر به کاهش سرعت روند اداری شهروندان و سایر ادارات شده است.