به گزارش اکوایران، چندی پیش بود که مسعود پزشکیان،‌ رئیس جمهور به مساله کمبود دارو ورود کرد و دستور داد که سازوکاری ایجاد شود تا مشکل کمبود دارو حل شود. در واقع مشکلات ارزی باعث شده بود که داروخانه‌ها توان خرید دارو را نداشته باشند و یک دارو در سطح شهر کمیاب شود.

پس از دستور رئیس جمهور یارانه دارو به داروخانه‌ها در چند نوبت پرداخت شد و اکنون تزریق ارز است. سیدحیدر محمدی،‌ رئیس سازمان غذا و دارو،‌ با اشاره به پرداخت هشت هزار و 200 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تامین نقدینگی صنعت دارو، گفت:«شش هزار و 400 میلیارد تومان دیگر نیز از سوی این سازمان تخصیص یافته که امیدواریم به زودی پرداخت شود.»

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین به این نکته اشاره کرد که  ارز دارو در سال 1400 بیش از پنج میلیارد تومان بود که بخشی از آن برای تامین واکسن کرونا و بخشی نیز برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت. در سال 1401 هم این میزان تغییری نداشت،‌ اما سال گذشته سهمیه ارزی چهار میلیارد دلار بود که در سال 1403 به 3.5 میلیارد تومان کاهش یافته است.

لزوم اصلاح سیاست ارزی دارو 

گرچه میزان تزریق ارز در سال جاری با دستور رئیس جمهور میزانی افزایش یافته است،‌ اما همچنان انتقاداتی از سوی کارشناسان و حتی رئیس سازمان دارو بر طرح دارویار و سیاست ارزی دارو مطرح می‌شود. 

چندی پیش،‌ رئیس سازمان دارو و غذا توضیح داده بود که  ارز 4200 تومانی و اختلاف آن با ارز آزاد باعث شده بود که بخشی از داروها از زنجیره خارج شود، لذا طرح اصلاح سیاست‌های ارزی اجرا شد تا به جای اینکه ارز به ابتدای زنجیره اختصاص یابد، یارانه دارو به انتهای زنجیره داده شود.

او گفته بود که بر این اساس بانک مرکزی مابه‌التفاوت را در قالب یارانه پرداخت می‌کند تا پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا نکند. اما آنچه باعث شده امروز بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به مشکل برخورده‌اند، این بود که مابه التفاوت پرداختی باید از طریق سازمان برنامه بودجه به بیمه‌ها و از سوی بیمه‌ها به داروخانه‌ها و مراکز درمانی پرداخت می‌شد، که به طور کامل محقق نشد.