به گزارش اکوایران، در آغاز معاملات امروز بازارهای آسیایی شاخص نیکی (N225) بیش از 10 درصد افزایش یافت و به بالای 34,500 واحد رسید، این در حالی بود که در جلسه معاملاتی روز گذشته این شاخص سقوطی 12.4درصدی را تجربه کرده بود و به سطح 31 هزار و 458 واحدی رسیده بود که بدترین سقوط آن از بحران دوشنبه سیاه سال 1987 بود.

به گزارش رویترز، شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه خارج از ژاپن (MSCI)  هم 2 درصد افزایش یافت. وال استریت نیز پایدارتر به نظر می‌رسید؛ با افزایش 1.5 درصدی در معاملات آتی S&P 500 و افزایش 2 درصدی در معاملات آتی نزدک، و همچنین افزایش 1.24 درصدی در معاملات آتی یورو استاکس 50.

شاخص S&P 500 در روز دوشنبه 3.00 درصد کاهش یافت و شاخص ترکیبی نزدک 3.43 درصد افت کرد، که این روند نزولی اخیر به دلیل نگرانی از رکود احتمالی در آمریکا بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده بود.

بازدهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری به 3.84 درصد بازگشت، در حالی که در یک مرحله به 3.667 درصد کاهش یافته بود.

مقامات فدرال رزرو تمام تلاش خود را برای اطمینان‌بخشی به بازارها انجام دادند. مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، گفت که "بسیار مهم" است که از رکود در بازار کار جلوگیری شود. دالی اظهار داشت که او آماده کاهش نرخ بهره در صورت لزوم است و سیاست باید فعالانه باشد.

مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد بازار در City Index در بریزبن گفت: "نیکی در حال جبران افت روز دوشنبه است، زیرا اظهارات دالی از فدرال رزرو و گزارش خدمات ISM قوی‌تر از حد انتظار، ترس از کاهش ناگهانی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در هفته آینده را کاهش داد."

ارزها نیز برخی از حرکت‌های شدید روز دوشنبه را معکوس کردند. دلار به 145.64 ین تقویت یافت، در حالی که روز دوشنبه به  141.675 ین تضعیف شده بود. ین در جلسات اخیر به دلیل فشار بر معاملات انتقالی (Carry trade) بالا رفته بود، جایی که سرمایه‌گذاران با نرخ‌های پایین ین وام گرفته و دارایی‌هایی با بازده بالاتر می‌خریدند. دلار ضررهای خود را نسبت به فرانک سوئیس کاهش داد و معادل 0.8546 فرانک معامله شد. 

بازدهی خزانه‌داری نیز در واکنش به افزایش شاخص خدمات ISM آمریکا به سطح 51.4 واحدی برای ماه جولای، از کف‌های خود بازگشت. شاخص اشتغال ISM هم با افزایشی قابل توجه به 51.1 رسید، که نشان می‌دهد گزارش اشتغال هفته گذشته ممکن است ضعف در بازار کار را اغراق کرده باشد.

با این حال، جفت ارز دلار-ین از زمانی که پنج هفته پیش به اوج رسید، 12 درصد کاهش یافته و در منطقه‌ای اشباع فروش قرار دارد. بنابراین، ین به هر گونه شگفتی مثبت در داده‌های اقتصادی آمریکا حساس خواهد بود که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران تجدید نظر کنند. این به تثبیت سهام ژاپنی کمک می‌کند.

انتظارات بازار از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر همچنان برقرار است، و حالا 71 درصد احتمال وجود دارد که فدرال‌رزرو نرخ بهره را 0.5 واحد درصد کاهش دهد. این در حالی است که بازار انتظار دارد که تا پایان سال نرخ بهره 1 واحد درصد کمتر شود و همین کاهش را نیز برای سال 2025 پیش‌بینی می‌کند. 

در بازارهای فلزات گرانبها، طلا در میان صحبت‌هایی مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران برای جبران ضررهای دیگر خود در حال فروش و ثبت سود هستند، نتوانست به عنوان پناهگاه امن جلب توجه کند. قیمت هر اونس طلا به 2,409 دلار رسید پس از اینکه شب گذشته 1.52 درصد کاهش یافته بود.

در بازارهای انرژی، قیمت نفت در اوایل روز سه‌شنبه با خبری که چندین پرسنل آمریکایی در حمله به یک پایگاه نظامی در عراق زخمی شدند، افزایش یافت و نگرانی‌ها از یک درگیری گسترده‌تر در منطقه را برانگیخت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا با 1.18 دلار یا 1.6 درصد افزایش به 74.12 دلار در هر بشکه رسید.