به گزارش اکوایران قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران با ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت اعلام شد؛ البته همچنان سیگنال‌های کاهشی در این بازار قدرت بیشتری دارند و بنابراین تعداد محصولاتی که قیمت پایه آن‌ها افت داشته، به مراتب بیشتر است.

افت نرخ جهانی عامل قرمزپوشی قیمت‌ها

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام شده از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی از آن حکایت دارد که عقبگرد بهای محصولات پلیمری در بازار جهانی به افت نرخ پایه این محصولات در بازارهای داخلی منجر شده است. نرخ پایه 17 محصول پلیمری بر مبنای نرخ تسعیر ارز 37 هزار و 474 تومانی تعیین شد؛ این نرخ ارز نسبت به نرخ تسعیر ارز در هفته منتهی به 21 مهر ماه رشد محدود 0.03درصدی داشت.

در این شرایط رشد 71 دلاری بهای اکریلونیتریل باتودین استایرن در بازار جهانی باعث شد تا به میزان 4.6 درصد بر نرخ پایه این محصول نسبت به هفته منتهی به روز 21 مهر ماه افزوده شود. در این شرایط نرخ 3 گروه کالایی استایرن بوتادین رابر، پلی‌اتیلن سنگین دورانی و پلی‌اتیلن سنگین تزریقی در بازار جهانی تغییر نداشت و به این ترتیب قیمت پایه این 3 گروه کالایی متاثر از رشد 0.03 درصد نرخ دلار، رشدی به همین میزان را به ثبت رساندند.

همچنین قیمت پایه 13 گروه کالایی پلیمری شامل انواع پلی‌پروپیلن شیمیایی و نساجی، PVC، پلی‌اتیلن سنگین و سبک متاثر از عقبگر نرخ این محصولات در بازار جهانی با افت نرخ اعلام شدند. در حالی از نرخ عمده محصولات پلیمری در بازار جهانی ظرف یک هفته اخیر کاسته شد که بروز جنگ در نوار غزه زمینه جهش قیمت نفت و رشد بهای نفتا را فراهم کرده و انتظار می‌رفت که این صعود قیمتی از رشد بهای محصولات پتروشیمی حمایت کند. اما تضعیف تقاضا با محوریت افت از سوی چین بلای جان محصولات پتروشیمی شده است.

در این شرایط همچنان بهای 8 گرید کالایی زیرمجموعه پلیمرها بر مبنای نرخ ارز 28 هزار و 500 تومان تعیین می‌شود؛ از این 8 گرید نرخ پایه 3 نوع محصول شامل انواع پلی‌اتیلن ترفتالات بطری افزایشی، قیمت پایه 4 گروه کالایی شامل 2 گروه پلی‌اتیلن ترفتالات، پلی استایرن مقاوم و معمولی بدون تغییر و نرخ یک گروه شامل پلی استایرن انبساطی کاهشی اعلام شد.

شیمیایی‌ها با ترکیبی از رشد و افت نرخ اعلام شدند

قیمت پایه محصولات شیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نیز با ترکیبی از کاهش و افزایش قیمت اعلام شد؛ در حالی که نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه این محصولات برابر نرخ ارز حواله در بازار مبادله برابر 37 هزار و 480 تومان بود و نسبت به هفته قبل رشد محدود 0.03 درصدی داشت، نوسان قیمت جهانی به نرخ نهایی این کالاها جهت داد. به این ترتیب در حالی که قیمت پایه 8 گروه کالایی کاهشی بود بر نرخ 12 گروه کالایی افزوده شد.