به گزارش اکوایران، هزینه آلومینیوم برای صنایع تکمیلی اروپایی با توجه به رشد هزینه برق و کاهش تولید، رو به افزایش گذاشته و رکوردهای جدیدی در این زمینه ثبت شده است. صنایع بسته‌بندی، ساخت‌وساز و خودروسازان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات آلومینیومی در دنیا هستند که از صعود نرخ آلومینیوم متاثر می‌شوند.

رکوردشکنی پریمیوم آلومینیوم در اروپا

آلومینیوم در معاملات فروش و تحویل فیزیکی بورس فلزات لندن قیمتی در محدوده 2950 تا مرز 3000 دلاری در هر تن دارد. در این شرایط برتری تقاضا نسبت به عرضه در بازارهای اروپایی باعث می‌شود تا این محصول در بازارهای این منطقه نرخی به مراتب بالاتر داشته باشد. قیمت فروش محصول در بورس فلزات لندن تنها معیاری از قیمت در سایر بازارها است. در این شرایط نرخ تمام شده محصول شامل هزینه حمل و پریمیوم نیز می‌شود. این پریمیوم بسته به وضعیت بازار، رنجی منفی تا مثبت دارد. کسری عرضه آلومینیوم در بازار داخلی اروپا باعث شده تا ظرف روزهای سپری شده از ژانویه رکورد پریمیوم فروش آلومینیوم در بازارهای داخلی اروپا شکسته شود و با جهشی 30 درصدی به 428 دلار و 75 سنت در هر تن برسد.

01

کسری عرضه آلومینیوم تقویت می‌شود

مایکل ویدمر، تحلیلگر BoA Securities در خصوص وضعیت بازار آلومینیوم در اروپا می‌گوید: رشد نرخ انرژی و زیان‌ده شدن تولید آلومینیوم در کشورهای اروپایی باعث شده تا 650 هزار تن از ظرفیت تولید آلومینیوم در اروپا متوقف شود؛ در عین حال احتمال توقف تولید و خطر بسته شدن 900 هزار تن ظرفیت دیگر آلومینیوم نیز وجود دارد.

ویدمر انتظار دارد تا تقاضای آلومینیوم در اروپای غربی در سال جاری به 8.5 میلیون تن و کسری آن به 5 میلیون تن برسد. همچنین وی پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی آلومینیوم 72 میلیون تن و کسری آن 254 هزار تن شود.

02

بحرانی که از باد شروع شد

بحران انرژی در کشورهای اروپایی از کاهش سرعت باد شروع شد و این موضوع زمینه کاهش تولید برق بادی را در کشورهای این منطقه فراهم کرد. در ادامه نرخ گاز طبیعی با توجه به محدودیت عرضه به‌خصوص از سوی روسیه رو به افزایش گذاشت و زمینه رکوردشکنی قیمت برق در کشورهای اروپایی را فراهم کرد.

قبل از بحران برق، انرژی تا 40 درصد از هزینه‌های تولید در واحدهای ذوب آلومینیوم در اروپا را تشکیل می‌داد. با اوج‌گیری نرخ انرژی، این سهم به رقمی بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

صعود نرخ انرژی به محدودیت یا توقف تولید در شرکت‌های San Ciprian Alcoa در اسپانیا، کارخانه ذوب Dunkirk، شرکت American Industrial Partners در فرانسه و کارخانه آلومینیوم Norsk Hydro در اسلواکی منجر شده است.

ونیو یائو، تحلیلگر ING در خصوص بازار آلومینیوم می‌گوید: با ورود به سال 2022، تولیدکنندگان اروپایی همچنان درگیر افزایش هزینه‌های برق هستند و به نظر می رسد نشانه‌ای از راهی برای حل سریع این بحران وجود ندارد. یائو انتظار دارد که بازار جهانی آلومینیوم امسال با کسری حدود 1.5 میلیون تنی مواجه شود.

با کاهش تولید آلومینیوم انبارهای این فلز رو به کاهش گذاشته است؛ موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن به کمتر از نصف موجودی در اواسط مارس 2021 رسیده و این موض از رشد قیمتی در این بخش حمایت می‌کند.

03