به گزارش اکوایران، خبر قطعی برق بخشی از واحدهای فولادی کشور ظرف بهمن ماه به رشد قیمت میلگرد در بازار آزاد منجر شد به نحوی که میانگین نرخ معامله هر شاخه میلگرد سایز 16 در بازار آزاد تهران ظرف روز گذشته تا 14 هزار و 850 تومان به ازای هر کیلوگرم صعود کرد؛ این در حالی بود که این محصول در روز پایانی هفته گذشته قیمتی برابر 14 هزار و 500 تومان داشت.

به این ترتیب درحالی که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار و عقبگرد نرخ دلار ظرف هفته‌های اخیر به ارزان شدن بهای میلگرد در بازار آزاد منجر شده بود، خبر قطعی برق زمینه رشد مجدد نرخ مقاطع طویل فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن را در بازار آزاد تهران را فراهم کرد.

اگرچه قیمت مقاطع طویل فولادی ظرف هفته‌های گذشته در کف قیمتی در قیاس با هزینه تولید و نرخ جهانی نوسان داشت اما خبری از تقاضا برای این محصول در بازار نبود. در این شرایط ایجاد زمزمه قطعی برق و انتظار رشد قیمت به تبع آن، توانست تا اندکی رونق را به بازار این محصول بازگرداند.  

نرخ برق فولادسازان در سال 1400 نسبت به سال قبل رشدی 5 برابری و بهای گاز مصرفی آن‌ها صعودی 15 برابری داشته است. در عین حال مطابق قانون بودجه 1401 جهشی مجدد در انتظار هزینه انرژی فولادسازان کشور است. در این شرایط افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی لاجرم خواهد بود؛ البته میزان این رشد متناسب با تقاضا در بازار خواهد بود.

در شرایط کنونی که بازار با رکود سنگینی روبرو است، اثرگذاری افزایش هزینه در قیمت‌ها تاثیر حداقلی دارد اما با اتمام فصل سرد سال که زمان سنتی رکود در بازار مصرف تلقی می‌شود؛ طبیعتا بخشی از تقاضا در بازار آهن و فولاد کشور بازیابی شده و این موضوع از رشد قیمتی در این بخش حمایت می‌کند.