به گزارش اکوایران، شاخص‌های سهام آسیا در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز دوشنبه بیست‌وچهارم ژانویه با سقوط ارزش روبرو شدند؛ در این زمان بازارهای سهام ایالات متحده رویه‌ای مشخص نداشته و حرکتی نوسانی داشتند. به گزارش بلومبرگ در این روز سهام فناوری در هنگ کنگ عقب‌نشینی کرد، و معاملات آتی اروپا نیز کاهشی بود.

در روز سه‌شنبه و چهارشنبه برابر بیست و پنج و بیست و ششم ژانویه نشست فدرال رزرو برگزار خواهد شد؛ بنا است تا در این نشست درخصوص افزایش نرخ بهره و کاهش ترازنامه تصمیم‌گیری شود. معامله‌گران بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا و اروپا در انتظار تعیین نتیجه این نشست هستند.  

رویترز در گزارشی دلیل تضعیف بازارهای سهام را خروج نقدینگی تزریق شده به بازارها ظرف بیش از یک سال اخیر و در دوران پاندمی کرونا ارزیابی کرده است. محرک‌های مالی تزریق شده به اقتصاد در دوران شیوع پاندمی کرونا زمینه سرریز نقدینگی به بازارهای مالی را فراهم کرد؛ در این شرایط اخذ سیاست‌‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو می‌تواند به خروج نقدینگی از این بازار منجر شده و زمینه افت ارزش شاخص سهام در بازارها را فراهم کند.  

تنش روسیه و اوکراین چه سیگنالی برای بازارها به همراه دارد؟

 نگرانی‌ها در خصوص حمله احتمالی روسیه به اوکراین با خروج کارکنان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و اعضای خانواده کارکنان سفارت این کشور در کیف پایتخت اوکراین شدت بیشتری به خود گرفت؛ نیویورک تایمز گزارش داد، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در حال بررسی اعزام هزاران نیروی آمریکایی به متحدان ناتو در اروپا همراه با کشتی‌های جنگی و هواپیما است. آغاز این درگیری سیگنالی منفی برای بازارهای سهام در دنیا بوده اما از رشد قیمت طلا به‌عنوان دارایی امن در زمان بحران حمایت می‌کند.

بازگشت اقبال به معاملات وال‌استریت

برخلاف جریان کاهشی ایجاد شده در شاخص سهام‌های آسیایی، معاملات آتی وال استریت پس از سقوط هفته گذشته، با افزایش ارزش در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار روبرو شد به نحوی که شاخص S&P 500 رشدی  0.7 درصدی و شاخص آتی نزدک رشدی 0.8 درصدی داشت.

اولیور آلن، اقتصاددان بازار در کپیتال اکونومیکس، می‌گوید: تورم به شدت بالای جهانی که نتیجه سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی دنیا و به خصوص فدرال رزرو بود؛ پشتوانه‌ای قوی برای تقویت شاخص‌های سهام بود.

در این شرایط احتمال اخذ سیاست‌های انقباضی سختگیرانه از سوی فدرال رزرو زمینه تضعیف بازارهای سهام ایالات متحده آمریکا را ظرف 2 هفته اخیر فراهم کرده است. ظرف 3 هفته ابتدایی سال 2022 ارزش شاخص نزدک حدود ۱۲ درصد و S&P 500 نزدیک به ۸ درصد کاهش یافته است.

با این وجود اولیور آلن خاطر نشان کرد: حتی با وجود افت اخیر شاخص S&P 500 همچنان این شاخص 40 درصد بالاتر از ارزش این شاخص در سال 2019 و شاخص نزدک نیز 60 درصد بالاتر است.