به گزارش اکوایران، در هفته گذشته رینگ پتروشیمیایی بازار فیزیکی بورس کالای ایران رنگی از رونق را به خود دید و بر حجم معاملات محصولات گروه پلیمری و شیمیایی نسبت به حجم معاملات در هفته‌های قبل افزوده شد. نزدیکی به هفته‌های پایانی سال و برآورد گران شدن مواد اولیه با شروع سال جدید، انتظار رشد قیمت پایه عرضه محصولات ظرف هفته‌های پیش‌رو با توجه به سیگنال‌های مثبت جهانی و اعلام خبر اورهال برخی صنایع مادر با ایجاد ذهنیت کاهش عرضه در هفته‌های بعد از مهم‌ترین دلایل رونق معاملات پتروشیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا در هفته منتهی به هشتم بهمن ماه بود.

image_2022-01-28_214052

 

حجم معاملات پلیمری‌ها به مرز 80 هزار تن رسید

بررسی داده‌های هفتگی منتشر شده از سوی بورس کالای ایران بیانگر عرضه بالغ بر 92 هزار تن انواع محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته ابتدایی بهمن منتهی به روز جمعه هشتم بهمن ماه بود؛ که این رقم بیشترین میزان عرضه هفتگی در این بخش پس از هفته‌های پایانی شهریور ماه بود. همراستا با افزایش عرضه محصولات پلیمری بر حجم تقاضا برای این محصولات نیز افزوده شد و صنایع تکمیلی فعال در بخش پلیمری تقاضایی برابر 126 هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که در نهایت به معامله بالغ بر 79 هزار تن مواد پلیمری در این بازار منجر شد. به این ترتیب حجم معاملات در بخش پلیمرها به بیشترین نرخ پس از نیمه آذر ماه رسید. شروع زمان سنتی رونق در بازار پتروشیمیایی‌ها و احتمال روند افزایشی در قیمت‌های پایه با توجه به سیگنال‌های جهانی از مهم‌ترین دلایل رونق معاملات در این بخش بود.

افزایش قیمت مواد اولیه با شروع سال جدید با توجه به هزینه‌های تورمی معمول در کشور امری پذیرفته شده است؛ در این شرایط مطرح شدن رشد نرخ انرژی صنایع در سال 1401 نیز احتمال این رشد نرخ را بیش از گذشته مطرح کرده و بنابراین انتظار می‌رود که بر جذابیت خرید مواد اولیه از سوی صنایع تکمیلی در هفته‌های پایانی سال افزوده شود.

استمرار رکود در معاملات شیمایی‌ها

ظرف هفته ابتدایی بهمن ماه بالغ بر 20 هزار و 259 تن انواع محصول شیمیایی در رینگ پتروشیمایی بورس کالای ایران به فروش رفت که این رقم معادل 57 درصد کل عرضه محصولات این زیرگروه بود. اگرچه حجم معاملات در بخش شیمیایی‌ها نسبت به حجم معامله در هفته قبل یعنی هفته منتهی به 2 بهمن رشدی 1.48 درصدی داشت؛ اما میزان حجم معاملات محصولات این زیرگروه کمتر از میانگین حجم فروش محصولات شیمیایی از ابتدایی سال جاری تا هفته گذشته بود. مطابق داده‌های هفتگی معاملات بورس کالای ایران، میانگین هفتگی حجم محصولات شیمیایی از رینگ پتروشیمیایی بورس کالا برابر 31 هزار و 200 تن بود و بنابراین همچنان حجم معاملات هفتگی ظرف هفته اخیر فاصله زیادی با میانگین حجم معاملات هفته‌های قبل دارد. به این ترتیب باید اذعان کرد که رکود همچنان بر معاملات بخش شیمیایی غالب است.